آفتاب

شک نکنید! تاثیرگذاری سریال بیش از سخنرانی‌ است

شک نکنید! تاثیرگذاری سریال بیش از سخنرانی‌ است

جواد مزدآبادی - کارگردان تلویزیون - درباره خالی بودن آنتن تلویزیون از آثار نمایشی در مناسبتی مانند محرم و بسنده کردن به دیگر ساختارها از جمله سخنرانی‌ها مذهبی، می‌گوید: شک نکنید که تاثیرگذاری آثار نمایشی در تلویزیون به مراتب بیشتر از پخش سخنرانی مذهبی است.

وی درباره‌ی اینکه آیا تلویزیون پس از سال‌ها قصد جامه عمل پوشاندن به نظر منتقدانی را دارد که معتقدند در مناسبت‌هایی چون محرم و رمضان باید پخش برنامه‌های نمایشی را کاهش داد و مردم را به مساجد و تکایا کشاند؟ گفت: تلویزیون این روزها با کسری بودجه مواجه شده و نمی‌توان خالی بودن آنتن تلویزیون در این ایام را تنها به این مساله و ایام محرم تعمیم داد.

این کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا درخصوص پخش سریال‌های تکراری در محرم امسال، بیشتر توضیح داد و گفت: این قضیه را نمی‌شود فقط به ایام محرم تعمیم داد چراکه ما در شرایط بحران به سر می‌بریم و نقدینگی در تمام مراکز دولتی از جمله صدا و سیما با کسری مواجه شده است و در همه ارگان‌ها صرفه جویی حاکم است، بنابراین در سازمان صدا و سیما هم شرایط به گونه‌ای شده که باید در بخش تولیدات مدیریت شود و برنامه‌ریزی‌اش را به گونه‌ای پیش برد که هم آنتن خالی نماند و هم در عین حال صرفه جویی صورت گیرد.

او در همین زمینه ادامه داد: ما در مناسبت‌های دیگر سال هم گاهی با این مشکل روبه‌رو می‌شویم و این بحران همواره با ما همراه بوده است؛ به عنوان مثال بخشی از قصه این روزهای خرید حق پخش فوتبال هم به همین مسائل برمی‌گردد‌؛ به هر حال نمی‌شود این ماجرا را به این مسئله تعمیم داد که حتما به خاطر یکسری نقطه نظرات است که تلویزیون در ماه محرم امسال آثار نمایشی جدید ندارد.

مزدآبادی سپس اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدواریم این بحران در آینده با درایت حل شود و تلویزیون تولیداتش را در مناسبت‌های مختلف سال گسترش بدهد.

این کارگردان در ادامه با تاکید بر اینکه قطعا آثار نمایشی تلویزیون تاثیرگذارتر از سخنرانی‌های مذهبی هستند، خاطرنشان کرد: مردم ایران اصولا به دلیل عشقی که به اهل بیت (ع)‌ دارند، همه ذهنیت‌ها و دغدغه‌هایشان در مناسبتی مثل محرم به سمت این ایام می‌رود و جو خاصی در این دهه حاکم می‌شود اما در عین حالی که سخنرانی‌های مذهبی مختص ماه محرم از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش می‌شود، شک نکنید که به مراتب تاثیرگذاری یک اثر نمایشی چندین برابر یک سخنرانی خواهد بود.

وی همچنین مطرح کرد: رسالت واقعی رسانه‌های عمومی به ویژه تلویزیون این است که بتوانند از این فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرند؛ به عنوان مثال سریالی مثل «مختارنامه» از جمله کارهای فاخری بود که می‌تواند سال‌ها تکرار شود ولی حیف است که کارهایی از این دست ادامه‌دار نباشد و متوقف شود. امیدوارم تلویزیون سال‌های آینده فکری برای مردم بکند و کارهای فاخری مثل «مختارنامه» را ادامه بدهد؛ این در حالی است که ما از آن طرف ماجرا خبر نداریم، شاید آن طرف هم مشکلاتی وجود داشته باشد که در هر صورت امیدواریم با بهبود شرایط کارهای فاخر بیشتری برای تلویزیون تولید شود.

کارگردان سریال «خون بها» گفت: پخش سریال «مختارنامه»، دانش مذهبی و تاریخی افراد را به طرز قابل توجهی بالا برد؛ بر این اساس ما نمی‌توانیم از تاثیر ماجراهایی که در این مجموعه رخ داد، دور شویم. حتما در همه مناسبت‌های مذهبی که پذیرش افکار عمومی نسبت به آن موضوع خاص بالاتر می‌رود،‌ تاثیر آثار نمایشی هم بیشتر است؛ به عنوان مثال مردم در ایام نوروز دوست دارند فضای شادتری را تجربه کنند که سریالی مثل «پایتخت» ساخته و پخش می‌شود.

مزدآبادی در پایان گفت‌وگوی خود ایسنا درباره کارهای جدیدش برای تلویزیون گفت: در خصوص ساخت یک سریال و چندین تله فیلم با تلویزیون صحبت‌هایی شده است اما هنوز هیچ چیز به قطعیت نرسیده که اعلام کنیم. فکر می‌کنم بعد از ایام محرم قطعی شود.

انتهای پیام

کد N563386

وبگردی