آفتاب

اتحادیه اروپا انتخابات جدایی‌طلبان در شرق اوکراین را محکوم کرد

اتحادیه اروپا انتخابات جدایی‌طلبان در شرق اوکراین را محکوم کرد

اتحادیه اروپا انتخابات جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین را به عنوان اقدامی "غیرقانونی" رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که رای‌گیری در مناطق دونتسک و لوهانسک "مانع تازه دیگری در مسیر صلح" در اوکراین است.

دولت مرکزی در کی‌یف نیز رای‌گیری در این دو جمهوری خودخوانده را یک "نمایش مضحک" توصیف کرده است. با این حال روسیه گفت که "به اراده مردم" در این انتخابات احترام می‌گذارد.

برگزارکنندگان این انتخابات می‌گویند که نتایج اولیه حاکیست که الکساندر زاخارچنکو رهبر دولت دونتسک و ایگور پلاتنیتسکی برنده انتخابات لوهانسک هستند.

همزمان منابع مطلع به شبکه خبری بی.بی.سی گفته‌اند که تا ۹۰ کامیون نظامی حامل راکت‌انداز و سایر سلاح‌ها هنگام عبور از ناحیه تحت کنترل شورشیان که آرم نظامی نداشتند مشاهده شده است. ارتش اوکراین هم گزارش می‌دهد که شاهد "استقرار شدید" نیروها و تجهیزات با عبور از مرز روسیه به شرق اوکراین بوده است.

اوکراین و کشورهای غربی دولت روسیه را به تسلیح جدایی‌طلبان و اعزام نیرو به آن سوی مرز به اوکراین متهم می‌کنند. مسکو که در ماه مارس شبه جزیره خودمختار کریمه اوکراین را به خاک خود ملحق کرد، این اتهام را رد می‌کند.

خانم موگرینی در بیانیه‌ای گفت که رای‌گیری جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک "غیرقانونی و نامشروع است و اتحادیه اروپا آن را به رسمیت نمی‌شناسد." وی بر این موضع اتحادیه اروپا تاکید کرد که نواحی شورشی باید از مفاد توافق به دست آمده در ماه سپتامبر در مینسک، در بلاروس، تبعیت کنند و طبق قوانین اوکراین انتخابات محلی برگزار کنند.

رهبران جدایی‌طلب پیشتر گفتند که به عنوان کشورهای مستقل نیازی به مراعات قوانین اوکراین ندارند و به همین دلیل در انتخابات عمومی هفته پیش اوکراین شرکت نکردند. رهبران شورشیان جدایی‌طلب پیشتر گفته بودند که سه میلیون برگه رای برای انتخابات چاپ و آماده کرده‌اند که پارلمان و روسای جمهور دونتسک و لوهانسک را تعیین خواهد کرد.

رومان لیاگین، رییس کمیسیون انتخابات منطقه دونتسک گفته است اهمیت برگزاری انتخابات در این است که به قدرت دولت‌های محلی مشروعیت می‌بخشد و فاصله آنها را از دولت مرکزی اوکراین در کی‌یف بیشتر می‌کند.

انتهای پیام

کد N563129

وبگردی