آفتاب

سخنرانی جنجالی سیدحسین موسویان در اجلاس سالیانۀ آمریکا و اعراب

سخنرانی جنجالی سیدحسین موسویان در اجلاس سالیانۀ آمریکا و اعراب

در کنفرانس سالیانۀ آمریکا و اعراب با حضور بیش از ١٠٠٠ سیاستمدار فعلی و سابق از جهان عرب و آمریکا در واشینگتن، سخنرانی موسویان به عنوان تنها مدعو در قامت مقام سابق ایران پس از 23 سال واکنش های جنجالی در این اجلاس را به همراه داشت.

بیست و سومین کنفرانس سالیانه "تصمیم گیرندگان آمریکا و اعراب" در واشینگتن روز گذشته خاتمه یافت. این کنفرانس سه روزه که با حضور بيش از ١٠٠٠ سياستمدار فعلي و سابق از جهان عرب و آمریکا در واشینگتن تشکیل شده بود، مهمترین کنفرانس عمومی اعراب و آمریکا به شمار می رود. محور بحث اعراب، ايران و انتقاد از ايران بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدحسین موسویان، دیپلمات سابق و عضو پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای و از سخنرانان این کنفرانس می‌گوید: برای اولین بار بعد از 23 سال از یک مقام سابق ایران دعوت شده بود. امريكاييها برخلاف سالهای گذشته خيلي كم نسبت به ايران موضع انتقادی داشته و منافع مشترک آمریکا و ایران در مبارزه علیه داعش را مطرح کردند.

گفتنی است سخنرانی موسویان به عنوان تنها مدعو در قامت مقام سابق ايران واکنش های جنجالي در این اجلاس را به همراه داشت.

او در سخنرانی خود در اجلاس سالیانه تصمیم گیرندگان سیاسی آمریکا و جهان عرب در واشینگتن گفت: "آمریکا و اکثریت کشورهای عربی در 35 ساله بعد از انقلاب، یک سیاست دو منظوره در مورد ایران اجراء کردند. در ابتدا تغییر رژیم در ایران و چون موفق نشدند، تضعیف و انزوای ایران. آمریکا و اعراب در این دوره از تمام راههای ممکن خصومت آمیز از قبیل تجاوز به خاک ایران، استفاده از سلاح های کشتار جمعی علیه ایران، اعمال بدترین نوع تحریمها و در نهایت جنگ مخفی استفاده کردند. در عین حال امروز نگرانی اصلی و گلایۀ بزرگ آنها این است که ایران در تمام منطقه و کشورهای عربی نفوذ پیدا کرده است. این بدان معناست که با وجود سه دهه خصومت، ایران امروز باثبات ترین، قدرتمندترین و بانفوذترین کشور منطقه است."

این عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ادامه ضمن پیشنهاد به آمریکا و اعراب برای پایان دادن به این سیاست تقابل افزود: پیشنهاد می کنم آمریکا و اعراب به سیات خصومت با ایران خاتمه داده و یک دورۀ جدیدی بر مبنای تعامل و همکاری را آغاز کنند.

در این اجلاس که بالغ بر 1000 نفر از سیاستمداران فعلی و سابق آمریکا و جهان عرب حضور داشتند، دکتر موسویان با بررسی تغییرات ژئوپولیتیک در منطقه گفت: اتحادیه عرب سقوط کرده، برخی از متحدین آمریکا ساقط شده اند، برخی از کشورهای عربی در آستانۀ سقوط هستند، آمریکا قادر به مدیریت بحران در خاورمیانه نیست، پروسۀ صلح اعراب و اسراییل به خاطر لجاجت های نتانیاهو و نه سیاستهای ایران به شکست انجامیده و با این همه منطقه با یک تهدید بزرگترین مواجه شده که آنهم جریان تروریستی افراط گرایی تکفیری به سرکردگی داعش است. لذا زمان تغییر سیاستهای گذشته آمریکا و اعراب فرا رسیده است.

این مقام سابق ایران در ادامه بیان داشت: چنین وضعیتی به آمریکا و اعراب دیکته می کند که با ایران وارد تعامل و همکاری شوند و من اطمینان دارم که ایران برای چنین همکاریهای سازنده ای آماده است.
سخنگوی سابق هسته ای ایران با اشاره به مذاکرات هسته ای قدرتهای جهانی و ایران گفت: اگر قدرتهای جهان خواهان یک توافقنامه ای در چارچوب معاهدۀ بین المللی ان.پی.تی باشند، ایران هیچ مشکلی ندارد و شانس حصول توافق تا 24 نوامبر 100% است. در چارچوب مقررات بین المللی معاهدۀ ان.پی.تی توافقنامۀ پادمان، پروتکل الحاقی و ترتیبات فرعی که 1/3 ملاک هستند و هیچ چیز هم فراتر از آن وجود ندارد، اما خواسته های فعلی قدرتهای بزرگ در مورد محدودیتهای برنامۀ هسته ای ایران تماماً فراتر از معاهدۀ ان.پی.تی است و مبنای حقوقی و بین المللی ندارد.
معاون پیشین سیاست خارجی شورایعالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی در مورد کارشکنی اعراب در بهبود روابط ایران و آمریکا گفت: دولت ایران به یک سیاست موازی دوگانه نیاز دارد. بهبود روابط با کشورهای عربی همسایه و در عین حال و به موازات حل و فصل مسئلۀ هسته ای با آمریکا و همکاری در مورد ثبات و امنیت خاورمیانه.

5252

کد N562919

وبگردی