آفتاب
به بهانه داعش؛

آمریکا مکالمات مقامات دولت سوریه را شنود می‌کند

آمریکا مکالمات مقامات دولت سوریه را شنود می‌کند

با توجه به امکانات محدود برای جمع‌آوری اطلاعات در سوریه، جاسوس‌های آمریکا به بهانه به دست آوردن اطلاعاتی درباره شبه نظامیان داعش، مکالمات مقامات دولت سوریه را شنود می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، مقامات مطلع سابق و کنونی آمریکا گفتند واشنگتن در ابتدا تاسیسات زیربنایی جاسوسی‌اش را برای کنترل حکومت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه تاسیس کرد اما این تاسیسات، اطلاعات غیرمنتظره‌ای را درخصوص شبه نظامیان داعش آشکار می‌کند که به هدایت عملیات نظامی آمریکا در سوریه و عراق کمک کرده است.

شنود مکالمات نشان می‌دهد که آمریکا برای دستیابی به اطلاعات در مورد دشمنی با هوش در کشوری که روابط خوبی با واشنگتن ندارد، دست به هرکاری می‌زند.

این اقدامات همچنین بر مشکلاتی که مقامات آمریکایی در شناسایی اهداف و ارزیابی تاثیرات عملیات تحت رهبری آمریکا به ویژه در سوریه دارد، تاکید می‌کند.

این مقامات افزودند، این عملیات هم‌زمان با آن صورت گرفت که شبه نظامیان داعش در واکنش به حملات هوایی آمریکا مکالمات تلفنی و رادیویی خود را به میزان چشمگیری کوتاه و مختصر کرده‌اند و باعث شده‌اند تا سیگنال‌های اطلاعاتی مستقیمی که آمریکا می‌تواند از این گروه جمع‌آوری کند، بسیار محدود شود.

آمریکا هیچ روابط دیپلماتیکی با سوریه ندارد و آژانس اطلاعات آمریکا (سیا) نیز به خاطر خطرات امنیتی وارد عمل نشده است.

آمریکا از مقامات دولت اسد که درباره تحرکات و وضعیت شبه نظامیان داعش گفت‌وگو و در بحبوبه جنگ داخلی سوریه با این شبه نظامیان نیز مبارزه می‌کنند، جاسوسی کرده است. این اطلاعات جمع‌آوری شده توسط جاسوس‌های آمریکایی به واشنگتن در پی بردن به تغییر اهداف استراتژیکی داعش و هدایت تصمیم‌گیری‌ها درخصوص اهداف نظامی کمک کرده است.

اما همچنان طراحان نظامی آمریکا به مکالمات شنود شده اطمینان کامل ندارند با تردید با آنها رفتار می‌کنند.

یکی از مقامات آمریکای مطلع از این گزارش‌های اطلاعاتی گفت: این یک منبع در میان منبع‌های مختلف است و تایید اطلاعات به دست آمده از مکالمات تلفنی خصوصی مقامات دولت اسد کار بسیار دشواری است.

مقامات دولت باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گفتند با وجود دشمن مشترک میان واشنگتن و دمشق، آنها در مورد این عملیات نظامی حاضر به همکاری با دولت اسد نیستند چراکه آن را غیرقانونی و نامشروع می‌دانند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا تلاش کرده‌اند تا از هر منبعی که می‌توانند اطلاعاتی را در مورد عملیات‌های شبه نظامیان داعش، شبه نظامیان خارجی و فعالیت‌های محلی در این منطقه به دست آورند. آنها اغلب به ائتلاف کشورهای غربی و حوزه خلیج فارس تکیه می‌کنند که برخی از آنها جاسوس‌های خود و شبکه‌های اطلاعاتی موثق‌تری را در خاک سوریه دارند.

جیمز کلپیر، رییس اطلاعات ملی آمریکا در کنفراسی در دانشگاه تگزاس اذعان کرد: چالش اطلاعاتی در سوریه بسیار بزرگ است چراکه ما در این کشور نیروی زمینی نداریم و این مساله باعث می‌شود که این مشکل اطلاعاتی بسیار چالش برانگیز باشد.

انتهای پیام

کد N562662

وبگردی