آفتاب

جدال رسانه اي وکيل مهدي هاشمي و رسايي

جدال رسانه اي وکيل مهدي هاشمي و رسايي

جدال رسانه اي وکيل مهدي هاشمي و رسايي پای تعدادی از نمایندگان مجلس را به برخی پرونده‌ها باز کرده است. ادامه مذاکرات هسته‌ای در عمان، اختلاف‌های موتلفه با دولت روحانی و مخالفت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با برداشت رئیس جمهور از حادثه کربلا دیگر مطالب مهم روزنامه‌های یک‌شنبه است.

جدال رسانه اي وکيل مهدي هاشمي و رسايي پای تعدادی از نمایندگان مجلس را به برخی پرونده‌ها باز کرده است. ادامه مذاکرات هسته‌ای در عمان، اختلاف‌های موتلفه با دولت روحانی و مخالفت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با برداشت رئیس جمهور از حادثه کربلا دیگر مطالب مهم روزنامه‌های یک‌شنبه است.
روزنامه خراسان در مطلبی با عنوان «جدال رسانه اي وکيل مهدي هاشمي و رسايي» نوشته: ديروز چهاردهمين جلسه رسيدگي به پرونده مهدي هاشمي درشعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامي تهران،در حالي برگزارشد که همزمان خبرنگاران شاهد رفت وآمد حميد رسايي عضو کميسيون اصل 90 مجلس در دادگاه انقلاب بودند. حضوري که بي ارتباط با پرونده مهدي هاشمي نبود.
خراسان از یکی از خبرگزاری‌های هوادار دولت نقل کرده است که عليزاده طباطبايي وکيل هاشمي گفت: ما قبلا از رسايي به اتهام افترا و نشر اکاذيب در دادسراي ويژه روحانيت شکايت کرده بوديم اما دادسرا او را احضار نکرده بود. وي ادامه داد: من به آقاي موحد که دادستان ويژه روحانيت تهران و رييس دادگاه انقلاب تهران نيز است اعتراض کرده بودم که چرا آقاي رسايي را احضار نمي کنند و ايشان هم قول داده بودند که او را احضار کنند. امروز (ديروز)هم که ايشان به دادگاه آمده بودند من احتمال دادم که به همين دليل به دادگاه آمده است ولي ايشان در بيرون دادگاه گفته بودند آمده اند نامه 110 نماينده را به دادگاه بدهند.

اشاره عليزاده طباطبايي به نامه 110 نماينده اي بود که درخواست کرده بودند تا دادگاه مهدي هاشمي علني برگزار شود و کيفرخواست و دفاعيات علني پخش شود. به گزارش ايسنا عليزاده طباطبايي مدعي شد: خوب است که اسامي اين 110 نماينده مجلس منتشر شود تا ببينيم چند نفر از اين افراد در ليست نمايندگاني هستند که از آقاي رحيمي(معاون اول احمدي نژاد) پول گرفته اند. وي تصريح کرد: آقاي رسايي گفته اند من با وکلا مصاحبه نمي کنم؛ زيرا وکلا پول مي گيرند در حالي که من از سال 88 تاکنون که حدود 300 پرونده سياسي داشتم در هيچ يک از آنها از موکلين پول نگرفته ام. عليزاده طباطبايي در پايان از حميد رسايي خواست که درباره ليستي که وکيل محمدرضا رحيمي به دادگاه ارائه داده، توضيح دهد. بعد از اظهارات وکيل مدافع مهدي هاشمي،مدتي گذشت تا اينکه رسايي از دادگاه خارج شد و در جمع خبرنگاران درباره علت حضورش در دادگاه انقلاب گفت: من نامه امضاي 110 نماينده در مورد پرونده مهدي هاشمي را تقديم رئيس شعبه کردم زيرا مخاطب اين نامه قاضي پرونده بود. رسايي در پاسخ به سئوالي درباره درخواست مناظره وکيل مهدي هاشمي گفت: ما براي برگزاري مناظره آماده هستيم اما نه با وکلاي مهدي هاشمي بلکه با شخص وي، زيرا وکلا بابت هر قدمي که در اين پرونده برمي دارند حق الوکاله مي گيرند و طبيعي است که به بازار گرمي بپردازند. وي افزود: پرونده اي که 10 ميليارد وثيقه دارد به طور قطع حق الوکاله بيشتري برايش رقم مي خورد و دوست ندارم براي حق الوکاله وکلاي مهدي هاشمي بهانه جديدي ايجاد کنم تا آنها پول بيشتري بگيرند.

اما رسايي تنها در مقابل ساختمان دادگاه انقلاب به اظهارات وکيل مدافع مهدي هاشمي واکنش نشان نداد و بعد از ظهر ديروز با انتشار مطلبي در سايت شخصي خود به سيدمحمود عليزاده طباطبايي پاسخ گفت. به گزارش ايسنا،در اين مطلب آمده است: «اين که وکيل مدافع متهمي که وثيقه پرونده آن 10 ميليارد تومان است ادعا مي کند تاکنون نه در اين پرونده و نه در 300 پرونده سياسي ديگر که از سال 88 داشته، پولي نگرفته، همانقدر خنده دار است که مهدي هاشمي بگويد من در پرونده استات اويل و يا در بهينه سازي مصرف سوخت پاک پاکم! يعني گربه براي رضاي خدا موش مي گيرد؟ در خصوص ادعاي اين وکيل مدافع که اسامي 110 نماينده بايد منتشر شود تا ببينيم چند نفر از آنها در ليستي هستند که از رحيمي (معاون اول سابق احمدي نژاد)پول گرفته اند، نيازي به بررسي نيست، چون موضوع کمک مالي رحيمي، در سال 87 مربوط به برخي از کانديداهاي انتخابات مجلس هشتم بود که بسياري از آنها رأي نياوردند و وارد مجلس هشتم نشدند. آقاي وکيل سرتان را با 301 پرونده مرتبط با فتنه گران شلوغ کرده ايد، ما الان در مجلس نهم هستيم که 75 درصد نمايندگان آن نسبت به دور قبل تغيير پيدا کرده اند!» در مطلب حميد رسايي همچنين آمده است: «و اما در خصوص اين درخواست وکيل مدافع مهدي هاشمي از بنده که در خصوص کساني که از رحيمي براي انتخابات کمک مالي گرفته اند و به نوعي، خواسته بنده را به اين کار متهم کند، بد نيست آقاي طباطبايي مصاحبه ام با يکي از رسانه ها را مطالعه کند. در اين مصاحبه گفتم: «اينکه آقاي رحيمي مبالغي را براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي دريافت کرده و آن را در اختيار برخي قرار داده است، بايد معلوم شود. در انتخابات مجلس هشتم با خود بنده تماس گرفته شد و با توجه به اينکه من کانديداي انتخابات بودم به من گفتند که آيا شما مشکل مالي داريد يا نه، و البته دست من نيز در آن زمان خالي بود چرا که ما به جايي وصل نبوديم.

آقايي براي من پيغام فرستاد که اگر نياز به کمک مالي داريد ملاقاتي با آقاي رحيمي بکنيد و از ايشان کمک بگيريد. من در آن موقع در پاسخ به اين دعوت گفتم که اگر آقاي رحيمي قصد کمک دارد مانند همه مبلغ خود را به شماره حسابي که اعلام کرده ام واريز کند. در پاسخ به اين موضع من، گفتند که اينگونه نمي شود و لازمه پرداخت کمک، ديدار با آقاي رحيمي است. من هم اين مسئله را نپذيرفتم که ديداري با آقاي رحيمي داشته باشم. آقاي رحيمي بابت اين مصاحبه از بنده به دادگاه ويژه روحانيت شکايت کرد که پاسخ هاي لازم را دادم».


برداشت‌های متفاوت رئیس جمهور و جامعه مدرسین حوزه علمیه از حادثه کربلا

وطن امروز ترجیح داده اطلاعیه جامعه مدرسین به مناسبت یوم‌الله 13 آبان را با عنوان « عاشورا درس مذاکره نیست بلکه ایستادگی در برابر ظالمین است: مورد توجه قرار دهد. وطن امروز در این باره نوشته: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه‌ای ضمن گرامیداشت یوم‌الله 13 آبان تاکید کرد درس قیام امام حسین(ع) مذاکره و امان‌نامه نیست، بلکه عزت و ایستادگی در برابر ظالمین است. به گزارش رسا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیه‌ای به مناسبت 13 آبان، سالروز تسخیر لانه جاسوسی، ضمن گرامیداشت این روز، همگان بویژه عزاداران حسینی را به برگزاری پرشور این روز دعوت کرد. متن اطلاعیه جامعه مدرسین به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

13 آبان‌ماه سالروز حماسه تسخیر لانه جاسوسی و روز مبارزه با استکبار جهانی است. این حادثه پرشور که امام عظیم‌الشان(ره) آن را انقلاب دوم نامیدند پاسخ کوبنده‌ای به سال‌ها ددمنشی، ظلم‌پراکنی و خوی مستکبرانه دولت ایالات متحده آمریکا بود. رژیم مستکبر آمریکا با همراهی شاه خائن پهلوی می‌کوشید تا فرهنگ اسلامی را نابود سازد و فرهنگ منحط غرب را جایگزین کند و در ضمن آن به بهره‌کشی و استثمار ثروت عظیم ایران بپردازد اما با نهضت پرشور امام(ره) و جانفشانی ملت قهرمان ایران، انقلاب شکوهمند اسلامی به پیروزی رسید و دست آمریکا و ایادی آن از ایران اسلامی قطع شد. تقارن سیزدهم آبان‌ماه با عاشورای حسینی پیام‌آور ایستادگی در برابر یزیدیان و شمرهای زمان و جانفشانی در راه اعتلای اسلام عزیز است. درس قیام امام حسین(ع) مذاکره و امان‌نامه نیست، بلکه عزت و ایستادگی در برابر ظالمین است چنانکه خود فرمودند: «انی لا اری الموت الاسعاده والحیاه مع الظالمین الاّ برما». جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن گرامیداشت عاشورای حسینی و سیزدهم آبان روز مبارزه با استکبار جهانی، همگان بویژه عزاداران حسینی را به برگزاری پرشور این روز دعوت می‌نماید.



چرا حمايت موتلفه از روحاني كمرنگ شده است؟

اعتماد از دو عامل سهم خواهي يا بازي در زمين تندروها به عنوان دلایل احتمالی کاهش حمایت موتلفه از دولت روحانی نام برده و نوشته: تحليل رفتارهاي حزب موتلفه در سال هاي اخير آسان نبوده است چرا كه هر از چندگاهي مواضع ضد و نقيضي از سوي عناصر اصلي اين حزب قديمي اصولگرايان درباره يك موضوع گرفته مي شود. خودشان هم مي گويند توليد و توزيع پيام هاي متفاوت از اين حزب درباره يك پديده واحد، نشان و نشانه يي از آزادي بيان و آزادي عقايد موتلفه يي هاست. چنين است كه در يك روز يكي از اعضاي شوراي مركزي اين حزب در مقام دفاع از اصلاح طلبان برمي خيزد و همان روز يكي ديگر از موتلفه يي، انتقادات تند و تيزي را نثار رفرميست هاي سياسي ايران مي كند اما حكايت موتلفه و روحاني، حكايت و روايت ديگري دارد. آنان جزو اولين احزابي بودند كه پس از پيروزي حسن روحاني راهي نياوران و مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام شدند تا هم پيروزي روحاني را به او تبريك بگويند و هم آنكه از آمادگي حزب خود براي كمك به دولت يازدهم پرده بردارند. همان روز بود كه يكي از حاضران در اين نشست مشترك به رسانه ها گفت كه موتلفه، موفقيت دولت را موفقيت خود مي داند و بر اين اساس پيشنهادهاي و نقدهاي خود را در جلسات خصوصي به روحاني منتقل خواهد كرد. آن روز موتلفه يي ها، مرحوم حبيب الله عسگراولادي را در ميان خود داشتند و گويا پيشنهادهاي موتلفه به رييس دولت يازدهم طبق وعده قبلي در جلسات خصوصي و نامه هاي رسانه يي نشده راهي دفتر روحاني مي شد اما گويا با رحلت حبيب الله عسگراولادي، رابطه موتلفه و دولت دچار تحول و تغيير شده است.

چنانچه طي ماه هاي اخير موتلفه يي ها حرف هاي شان و مطالبات شان را از حسن روحاني نه از كانال نامه و جلسات خصوصي كه از راه رسانه ها مي زنند. حرف هايي كه ديگر رنگ و بوي حمايتي سابق را نه تنها ندارد كه تندتر از هميشه است.

چنانچه پس از موضع گيري صريح محمد نبي حبيبي، دبيركل موتلفه در خصوص مخالفت با وزارت محمود نيلي دوباره اين حزب با ادبياتي مشابه آن اظهارات، هشدارهاي جديدي را از طريق بيانيه به دولت داده است، هشداري كه در قالب بيانيه و به بهانه بزرگداشت 13 آبان است. در اين بيانيه آمده كه «موضوع گفت وگوهاي هسته يي نبايد به مذاكرات دو سويه ايران و امريكا تبديل شود».

از نگاه موتلفه اين موضوع «خطري بزرگ» است كه ديپلمات هاي جمهوري اسلامي بايد از آن حذر كنند. اين سومين موضع گيري صريح موتلفه اسلامي بعد از انتقاد از انتصاب مديران استاني و مخالفت با وزارت نيلي است. در بند چهار اين بيانيه نيز موتلفه نگاه خود را به رابطه با امريكا اينچنين شرح داده است: «ملت بايد خود را براي يك مبارزه درازمدت با امريكا و غرب آماده كند چون شواهد و قراين نشان مي دهد آنها سرصلح و آشتي با ملت ايران ندارند.» پيش از انتقاد نبي حبيبي از انتخاب نيلي به عنوان وزير پيشنهادي براي وزارت علوم، دبير كل موتلفه از انتصابات در دولت انتقاد كرده بود.

محور اصلي اين انتقاد و گلايه به كارگيري اصلاح طلبان و افرادي كه سر سازگاري با حوادث 88 داشته اند بيان شده بود. اگرچه چندي بعد اسدالله بادامچيان سياست موتلفه در قبال دولت را با گفتن اين جملات كه «معتقديم بايد همه از دولت حمايت كنند» در معرض نقد افكار عمومي قرار داد اما مواضع موتلفه در قبال دولت روحاني نشان از آن دارد كه پس از رحلت مرحوم حبيب الله عسگراولادي، اتفاقات جديدي در اين حزب پر سابقه در شرف تكوين است، اتفاقاتي كه شايد بتوان بخش هايي از آن را در همايش همگرايي اصولگرايان جست وجو كرد. جايي كه اعضاي سرشناس موتلفه كنار دست حاميان احمدي نژاد و اعضاي جبهه پايداري و در غياب ديگر اصولگرايان سنتي همچون محمدرضا باهنر نشستند تا اين شايبه بيش از پيش تقويت شود كه موتلفه بي عسگراولادي قابليت نزديكي به گروه هاي نظير جمعيت ايثارگران، رهپويان و جبهه پايداري را دارد.

از سوي ديگر برخي خبرها حكايت از آن دارد كه موتلفه براي صندلي خالي وزارت علوم از روحاني توقع دارد. آنچنان كه يكي از اعضاي شوراي مركزي اين حزب در گفت وگو با «اعتماد» و درحالي كه نمي خواست نامش اعلام شود، مي گويد كه: «موتلفه از روحاني توقع دارد تا يك چهره اصولگرا مانند علي عباسپور يا محمد حسن غفوري فرد را به عنوان وزير علوم دولت يازدهم به مجلس معرفي كند.» هر چه هست شناخت موتلفه و شناخت مطالبات شان از دولت كار ساده يي نيست و بايد به انتظار نشست و ديد از اين پس، اين حزب اصولگرا چه رفتاري را در قبال حسن روحاني و دولت اعتدال انتخاب مي كند: مواضع نزديك به اصولگرايان سنتي يا جوانان تندروي اصولگرا؟


پادشاه عمان سلطان ميانجي

نقش کشور عمان در مذاکرات هسته‌ای به طور ویژه مورد توجه روزنامه‌های امروز قرار گرفته است. ابتکار در باره «پادشاه عمان سلطان ميانجي» نوشته: اما دور جديد مذاکرات هسته اي درحالي به ميزباني عمان برگزار مي‌شود که در عرصه روابط بين‌الملل اين کشور ميانه رو عربي به ميانجي ايران و آمريکا شهرت دارد. بخصوص بعد از توافق موقت ژنو منابع خبري به طور آشکار به نقش عمان در ميانجيگري بين ايران و آمريکا اذعان کردند. با اين حال به گزارش فرارو اين نخستين ديدار "رسمي” و "علني” دو مقام ارشد جمهوري اسلامي ايران و ايالات متحده آمريکا در کشوري است که سال ها است به صورت پيدا و پنهان نقش ميانجي در مناسبات دو کشور را برعهده داشته است و به نوعي تسهيل کننده ديپلماسي پنهان ميان تهران و واشنگتن بوده است.عمان از معدود کشورهاي حاشيه خليج‌فارس است که رابطه گرم و صميمي با جمهوري‌اسلامي ايران دارد. اين کشور همچون ساير کشورهاي حاشيه خليج‌فارس اتفاقا با کشورهاي غرب به خصوص انگليس و آمريکا هم رابطه خوبي دارد. همين امر سبب شده است چند باري عمان نقش ميانجي ميان ايران و غرب را بازي کند.تا پيش از روي کار آمدن دولت حسن روحاني، عمده تلاش عماني‌ها در مناسبات ايران با دو کشور آمريکا و انگليس معطوف به آزادي ايراني‌هاي اسير در آمريکا و انگليس يا آمريکايي‌ها و انگليسي‌هاي در بند ايراني‌ها بوده است.اما جدا از نقش عمان در آزادي افراد گرفتار در ايران يا آمريکا، ‌واشنگتن، براي اين کشور نقش ديگري نيز در نظر گرفته است؛ نقشي که دو سال پيش يکي از مقامات آمريکايي به‌طور رسمي از آن رونمايي کرد.اواخر دي‌ 91 بود که آرون اسنايپ، سخنگوي دفتر امور خاور نزديک (NEA) وزارت خارجه آمريکا، در نشستي با رسانه‌ها در سفارت آمريکا در مسقط در سخناني با اشاره به موضوع برقراري احتمالي روابط ميان ايران و آمريکا، از عمان به عنوان کشوري نام برد که مي‌تواند وظيفه «از ميان برداشتن حصارها» و ميانجيگري ميان دو کشور را ايفا کند.وي با اشاره به روابط نزديک و صميمانه عمان با ايران، اين موضوع را براي آمريکا مهم دانسته و گفته بود: «کانال عمان براي ايالات متحده بسيار با اهميت است.»پس از استقرار دولت يازدهم به رياست حسن روحاني، نخستين مهمان خارجي رييس جمهوري جديد ايران، "سلطان ميانجيگري” بود. اتفاقا با همان ماموريت سابق يعني ميانجي گري در روابط ايران و غرب به طور عام و تهران و واشنگتن به طور خاص بود.اما سومين سفر سلطان قابوس به ايران با ميزباني حسن روحاني چه پيش از سفر و چه پس از آن حاشيه هاي زيادي را به دنبال داشت. مهمترين گمانه زني درباره اين سفر آن زمان انتقال پيام احتمالي از واشنگتن به تهران بود.موضوعي که البته مورد تاييد وزير خارجه ايران هم قرار گرفت. محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران در حاشيه مراسم رسمي بدرقه پادشاه عمان در مورد، سفر سلطان قابوس به تهران به‌ صراحت بر ماموريت ويژه پادشاه عمان از جانب واشنگتن در تهران مهر تاييد زد.اما آنچه که بعدها بر ملا شد نشان داد که رايزني هاي کشورهايي دوست ايران به خصوص عمان، پيرامون روابط ايران و آمريکا فراتر از صحبت بوده است. موضوعي که در توافق مقدماتي ايران و گروه 1+5 در ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک تبلور پيدا کرد.به گزارش فرارو سال گذشته در روزهاي که به طور رسمي و علني مذاکره کنندگان ارشد هسته اي ايران و گروه 1+5 در ژنو سوئيس سخت مشغول ارزيابي راه حل هاي متفاوت به منظور رسيدن به توافق توافق مقدماتي بودند، در مسقط عمان جلساتي در جريان بود که راه رسيدن به آن توافق مقدماتي را بيش از پيش هموار کرد. هر چند اين عقيده هم مطرح است که جلسه اصلي براي رسيدن به توافق مقدماتي نه در ژنو بلکه در مسقط بر گزار شد.سال گذشته حدود دو ماه پس از رسيدن به توافق مقدماتي هسته اي، مقامات دولت آمريکا اطلاعاتي محرمانه از برگزاري پنج دور مذاکره پنهان ميان ايران و آمريکا را در اختيار خبرگزاري آسوشيتدپرس قرار داده‌اند.منابع ناشناسي که اين اطلاعات را در اختيار آسوشيتدپرس قرار داده‌ بودند، اعلام کردند که باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا، شخصا دستور برگزاري اين مذاکرات محرمانه را صادر کرد تا بتواند راهي به‌سوي حل‌وفصل ديپلماتيک بحران هسته اي ايران بيابد.به گزارش آسوشيتدپرس اين مذاکرات از ماه مارس 2013 در کشورهايي در خاورميانه، از جمله در عمان، برگزار شد و در جريان آنها، ويليام برنز و جيک ساليوان، دست‌ياران ارشد جو بايدن در امور سياست خارجي، دست‌کم پنج بار با مقامات ايراني ديدار کردند.يک دور از اين گفتگوهاي محرمانه در زمان رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد، و چهار دور ديگر پس از روي کار آمدن دولت ميانه‌روي حسن روحاني برگزار شد و توافق در اين مذاکرات امکان توافق در ژنو را فراهم کرد.حال پس از گذشت يک سال از آخرين دور مذاکرات محرمانه ايران و آمريکا در مسقط، با افتادن گره اي نسبتا کور در اين مذاکرات که رسيدن ايران و گروه 1+5 به توافق جامع و نهايي تا پيش از پايان ضرب الاجل تعيين شده يعني سوم آذر را با ترديدهاي مواجه کرده است ايران و آمريکا تصميم گرفتن به ميزباني "ميانجي" مذاکراتي را آغاز کنند تا گره مذاکرات با حضور و يا توسط "ميانجي" باز شود.

دنیای اقتصاد نیز خبر «افزایش احتمال توافق» را مهم دانسته و نوشته: همزمان با اظهارات کری، یک منبع اسرائیلی به پایگاه خبری «المانیتور» گفته است که بر اساس ارزیابی تل‌آویو، احتمال حصول توافق هسته‌ای با ایران افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری فارس، یک منبع اسرائیلی روز جمعه پس از اعلام برنامه نشست‌های آتی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 گفت که ارزیابی تل‌آویو این است که طرفین به حصول توافق جامع نزدیک‌تر شده‌اند.

این منبع اسرائیلی که با پایگاه خبری المانیتور صحبت می‌کرد، گفت: ارزیابی مقامات اسرائیلی بعد از رایزنی‌های اخیر این است که اکنون حصول توافق هسته‌ای محتمل‌تر شده است. او همچنین مدعی شده است که بر اساس این توافق، ایران دست‌کم 4 هزار سانتریفیوژ را حفظ می‌کند و به همین جهت این یک توافق بد از دید اسرائیل خواهد بود.

در همین ارتباط، یک مقام مسوول نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به مطالب منتشره در روزنامه واشنگتن پست در مورد توافق درخصوص تعداد سانتریفیوژها گفت: «مطالب منتشره درخصوص تـوافق در زمینه تعداد سانتریفیوژهـا مورد تایید نیست و تکذیب می‌شود.»
کد N562385

وبگردی