آفتاب

مخالفان موگابه تظاهرات می‌کنند

مخالفان موگابه تظاهرات می‌کنند

حزب اپوزیسیون زیمبابوه برنامه‌ای را برای راهپیمایی‌های قانونی و صلح‌آمیز با هدف اعمال فشار بر حزب حاکم به منظور پذیرش اصلاحات کلیدی مطرح کرد.

حزب اپوزیسیون زیمبابوه برنامه‌ای را برای راهپیمایی‌های قانونی و صلح‌آمیز با هدف اعمال فشار بر حزب حاکم به منظور پذیرش اصلاحات کلیدی مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب اپوزیسیون جنبش برای تغییر دموکراتیک به رهبری مورگان چانگیرای، نخست وزیر سابق زیمبابوه خواستار اصلاحات در بخش‌های امنیتی، رسانه و انتخاباتی است.

این حزب در نشست غیرعلنی درباره این برنامه اعلام کرد: حزب به دنبال برگزاری راهپیمایی‌های قانونی و صلح‌آمیز و اظهارنظر حول مسائل مربوطه برای اعمال فشار بر دولت رابرت موگابه، رییس جمهوری زیمبابوه به منظور پذیرش ضرورت انجام و تحقق اصلاحات است.

در بیانیه این حزب آمده است: کنگره به این مساله اشاره کرد که قانون اساسی جدید به شهروندان زیمبابوه‌ای این اجازه را می‌دهد تا به صورت صلح‌آمیز راهپیمایی‌هایی ترتیب دهند.

چانگیرای در انتخابات سال گذشته میلادی از موگابه شکست خورد اما با رد نتایج آن را تقلبی گسترده خواند و رهبر 90 ساله زیمبابوه را به تقلب انتخاباتی متهم کرد.

حزب اپوزیسیون در ادامه بیانیه خود ذکر کرده است: این تظاهرات اعتراضی دولت زیمبابوه را مجبور می‌کند تا پای میز مذاکره بیاید و درباره ضرورت برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و بازگشت به مشروعیت، چهارچوب زمانی تعریف کند.

چانگیرای به حامیانش تاکید کرد تا برای پایان دادن به ناملایمات اقتصادی که این کشور با آن مواجه است، با موگابه مقابله کنند.

چانگیرای پیش‌تر نیز تهدید کرده بود که برای اعمال فشار به موگابه به منظور حل بحران اقتصادی در کشور که بیش از 80 درصد جمعیت آن بیکار هستند، دست به راهپیمایی‌های اعتراضی در خیابان می‌زند.

چانگیرای و موگابه دو شریک سابق در دولت متحدی بودند که در سال 2009 شکل گرفت اما پس از انتخابات سال گذشته که به خشونت کشیده شد، از یکدیگر جدا شدند.

انتهای پیام

کد N562373

وبگردی