آفتاب

رییس انجمن کنترل سلاح آمریکا: توافق اولیه هسته‌ای تمدید نمی‌شود

رییس انجمن کنترل سلاح آمریکا: توافق اولیه هسته‌ای تمدید نمی‌شود

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: قدرت‌های جهانی درحالی که تنها سه هفته تا ضرب‌الأجل 24 نوامبر (3 آذر) فرصت باقی است، برای دستیابی به توافق به سختی تلاش می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از خبرگزاری فرانسه، بازیگران اصلی این مذاکرات شامل جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، محمدجوادظریف همتای ایرانی‌اش و کاترین اشتون نماینده گروه 1+5 در این مذاکرات در ادامه این تلاش‌ها قرار است پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر در عمان دیدار کنند.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون گفت که وی ابتدا روز 7 نوامبر به وین سفر خواهد کرد تا با رهبران سیاسی گروه موسوم به 1+5 دیدار کند و سپس به مسقط پایتخت عمان خواهد رفت.

هم‌چنین وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این‌که مذاکرات هسته‌ای سخت است، تصریح کرد: در هفته‌های باقیمانده مشخص خواهد شد که آیا جمهوری اسلامی ایران آماده است تا تصمیمات سخت برای پایان نگرانی‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش را اتخاذ کند یا نه.

وی تأکید کرد: ما هفته‌های حساسی را در پیش داریم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات آمریکایی امیدوارند که پیش از ضرب‌الأجل 24 نوامبر به یک توافق جامع نهایی در این زمینه برسند تا مذاکرات تمدید نشود.

داریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات آمریکا گفت: من فکر نمی‌کنم که توافق اولیه دوباره تمدید شود.

کیمبال گفت که انتظار دارد مذاکره کنندگان اعلام کنند که به پیشرفت‌هایی مهم دست یافته‌اند اما برای کار روی جزییات فنی به زمان بیش‌تری نیاز دارند.

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم گروه 1+5 به علاوه ایرانی‌ها معتقدند که اگر قرار است به یک توافق جامع بلندمدت دست پیدا کنند باید هم‌اکنون تصمیمات لازم برای رسیدن به این نتیجه را اتخاذ کنند.

ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در یک توافق تاریخی توانستند در نوامبر سال گذشته به یک راه‌حل مشترک اولیه درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران و کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور برسند که بر اساس آن ایران متعهد شد در ازای لغو برخی از تحریم‌ها بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق درآورد.

بر اساس این گزارش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران و چگونکی لغو تحریم‌های بین‌المللی مانع اصلی مذاکره‌کنندگان برای حصول توافق نهایی است.

انتهای پیام

کد N561969

وبگردی