آفتاب

دستگیری وزیر سابق در زامبیا به دنبال شادی از مرگ رئیس‌جمهور این کشور

دستگیری وزیر سابق در زامبیا به دنبال شادی از مرگ رئیس‌جمهور این کشور

در پی درگذشت رئیس‌جمهوری زامبیا و شادی یک وزیر سابق از مرگ وی، پلیس این وزیر را بازداشت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از مرگ مایکل ساتا، رئیس‌جمهوری زامبیا در سن 77 سالگی بر اثر بیماری، یکی از وزرای سابق با شلیک گلوله‌هایی در هوا مرگ وی را جشن گرفت.

پلیس زامبیا اعلام کرد: گاستون سیچیلما بازداشت و متهم شده است چرا که پس از مرگ رئیس‌جمهوری وی هشت گلوله 9 میلیمتری در هوا شلیک کرد. این اقدام در شرایطی که کشور در سوگ به سر می‌برد، انجام شد که نقض قوانین محسوب می‌شود. وی تلاش داشت تا صلح را مخدوش کند.

این وزیر سابقا پست‌های وزارتی بسیاری در دولت روپیا باندا، رئیس‌جمهوری سابق زامبیا داشته است. وی پس از بازداشت به جرم خود اعتراف کرد.

مایکل ساتا در سال ۲۰۱۱ در مقام رهبر حزب "جبهه میهنی زامبیا" به ریاست جمهوری رسید و به زمامداری بیست ساله روپیا باندا از تشکل موسوم به "دموکراسی چند حزبی" پایان داد. طرفداران ساتا از وی به عنوان فردی قاطع و مرد عمل نام برده‌اند. در مقابل، مخالفان رئیس جمهوری وی را که زمانی مامور پلیس، از فعالان اتحادیه‌های کارگری و راننده تاکسی بود، فردی اقتدارگرا و مردم فریب توصیف کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر، مایکل ساتا علیه شخصیت‌ها و روزنامه‌نگاران مخالف و رسانه‌هایی که خبر بیماری وی را منتشر می‌کردند، دست به اقداماتی زد. براساس اطلاعیه‌های دولتی، سفرهای وی به خارج صرفا برای ماموریت‌های دولتی بود و به بیماری وی ارتباطی نداشت اما برخی رسانه‌های خبری، در صحت اطلاعیه‌های دولتی ابراز تردید می‌کردند.

انتهای پیام

کد N561753

وبگردی