آفتاب

نوشداروی کاخ سفید برای مذاکرات "مرده" سازش

نوشداروی کاخ سفید برای مذاکرات "مرده" سازش

کاخ سفید قصد دارد پس از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در ماه آینده میلادی، نسخه جدیدی را برای مذاکرات "مرده" سازش تجویز کند تا فضای بی‌اعتمادی کامل میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی و افزایش تنش و درگیری به خاطر اقدامات یک جانبه گرایانه آنها را از بین ببرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه فلسطینی "قدس"، این طرح جدید دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که از واشنگتن از زمان پایان جنگ غزه سعی در آماده سازی آن را دارد، مبتنی بر سه بخش است: نخست؛ توقف فعالیت‌های شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس شرقی و حتی تعلیق پروژه‌های شهرک سازی آغاز شده طی هفته‌های اخیر، دوم؛ تعلیق طرح تشکیلات خودگردان فلسطین برای مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل به منظور ارائه پیش نویس قطعنامه تعیین سقف زمانی برای اشغالگری رژیم صهیونیستی و سوم؛ از سر گیری مذاکرات غیرمستقیم سازش میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی و آغاز این مذاکرات از نقطه متوقف شده در بهار سال گذشته و بررسی مسائلی مانند؛ مرزها، آوارگان و قدس.

در همین راستا، جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه قدس درباره گزینه جایگزین فلسطینیان در صورت تداوم شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی و تجاوزات این رژیم علیه فلسطینیان گفت: درست است که نمی‌توان کل موضوع را به مذاکرات محدود کرد، بلکه باید زمینه توافق نهایی میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی را فراهم کنیم تا زمینه حل این منازعه در طولانی مدت نیز فراهم شود و ما در راستای تحقق همین هدف قصد داریم طرفین را به اتخاذ اقداماتی تشویق کنیم که از شدت تنش‌ها و اختلافات روز افزون میان آنها بکاهد.

ساکی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس درباره طرح جدید کاخ سفید برای مذاکرات سازش تصریح کرد: ما از مدت‌ها قبل در حال آماده سازی طرح جدید با همکاری طرفین هستیم.

وی درباره اظهارات اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا که نسبت به اوضاع قدس اشغالی ابراز نگرانی کرده و ضمن محکومیت ترور "یهودا گلیک" خاخام تندروی یهودی، خواستار بازگشایی مسجد الاقصی و کاهش تنش میان طرفین و از سر گیری مذاکرات سازش شده بود.

وی اظهار داشت: ما از طرح‌های شهرک سازی جدید رژیم صهیونیستی که ممکن است باعث پیچیده تر شدن اوضاع و تشدید درگیری‌ها شود به شدت نگرانیم و این مساله را به صراحت اعلام کرده‌ایم، اما با این وجود، کری همچنان بر لزوم باز نگه داشتن در مذاکرات سازش تاکید دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود به تصمیم سوئد برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اشاره کرد و مدعی شد: کشور فلسطین جز در قالب مذاکرات سازش تاسیس نخواهد شد، اما ما بارها تاکید کرده‌ایم که وضعیت کنونی نباید ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

کد N561325

وبگردی