آفتاب

میراث فرهنگی برای مرمت اینجا کمکی نکرد

میراث فرهنگی برای مرمت اینجا کمکی نکرد

مرمت بخش کوچکی از گچ‌بری‌های بیرونی بنای موزه تماشاگه زمان آغاز شد.

امیرظریف کمال - مدیر موزه تماشاگه زمان - در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا درباره مرمت بخشی از این بنا اظهار کرد: بعد از بازدید کارشناس حفظ و مرمت بناهای تاریخی اداره کل موزه‌ها، مرمت این قسمت از موزه از روز چهارشنبه 7 مهر ماه شروع شده و به مدت دو ماه زمان می‌برد.

او با اشاره به اینکه هزینه مرمت این بخش کوچک از نمای بیرونی موزه هفت میلیون تومان برآورد شده است، تصریح کرد: این هزینه از بخش درآمدهای خود موزه تامین شده و سازمان میراث فرهنگی هیچ گونه کمکی در این زمینه نداشته و چون هزینه مرمت همه‌ بنا بالاست، در حال حاضر توانایی انجام این کار را نداریم. مرمت این بخش را رسول ترابی از اعضای گچ‌بران انجمن هنرمندان و گچبر به عهده دارد.

ظریف کمال همچنین گفت: بخشی از تراس طبقه دوم این بنا مانند دیواره‌های اصلی و پنجره مرمت می‌شوند تا بعد از مجهز شدن به ابزار لازم به محلی برای رصد آسمان تبدیل شود و در بخشی از آن هم وسایل مربوط به ساخت ساعت نمایش داده می‌شود.

به گزارش ایسنا، موزه تماشاگه زمان در سال 1378 زیر نظر موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان افتتاح شده است. ساختمان این بنای ارزشمند 80 سال قدمت دارد و به دلیل هنرهای گچبری، کاشی کاری، مقرنس و گره چینی از بناهای برجسته به شمار می‌رود که در سال 82 ثبت ملی شده است.

طرح گچبری اتاق معروف به اصفهانی‌ها در داخل این بنا برگرفته از اتاق موزیک کاخ عالی قاپوی اصفهان و به سبک دوره صفویه است. طراح این اتاق عیسی بهادری از شاگردان کمال الملک بوده واجرای گچبری آن را برادران روحانی برعهده داشته‌اند. در این اتاق تابلوی بسیار زیبایی با نام آفرینش وجود دارد.

موزه تماشاگه زمان در حال مرمت

موزه تماشاگه زمان در حال مرمت

انتهای پیام

کد N561109

وبگردی