آفتاب

استفاده طولانی مدت از مسکن‌ها منجر به بروز نارسایی کلیوی می‌شود

استفاده طولانی مدت از مسکن‌ها منجر به بروز نارسایی کلیوی می‌شود

دکتر آریا جنابی گفت: در مورد میزان شیوع مصرف مسکن‌ها و این که چقدر این داروها می‌توانند عامل آسیب پذیر در بیماری‌های کلیوی باشند آمار دقیقی نداریم ولی این داروها یک عامل مطرح و مهم در این زمینه هستند که می‌توانند رسایی کلیه غیرقابل بازگشت ایجاد کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیوی در گفتگو با پایگاه خبری سلامانه،  در ادامه افزود: در اروپا و آمریکا ثابت شده که مصرف مسکن‌های بدون نسخه منجر به بروز اختلالات کلیوی می‌شود برای همین مصرف این داروها را محدود کرده‌اند. مطالعات نیز نشان داده، شیوع بیماری‌های کلیوی با کاهش مصرف مسکن‌ها در برخی کشورها که روی این قضیه مطالعه کرده‌اند، بسیار کاهش یافته است.
دکتر جنابی خاطرنشان کرد: وقتی دارویی را مصرف می‌کنیم، عوارضی که احساس می‌شود، تنها پیگیری می‌شوند از قبیل درد معده، ولی عوارضی که این داروها روی کلیه می‌گذارند، به تدریج و بدون علامت حادث می‌شود.
به گفته وی برخی مسکن‌هایی که کمتر عوارض معده دارند، نوعشان بیشتر شده در حالی که باید دانست این مسکن‌ها عوارض کلیوی را دارند. این مسکن‌ها روی عروقی که ناحیه مرکزی کلیه را خونرسانی می‌کنند، تأثیر گذاشته و به کلیه آسیب می‌رسانند.
متخصص بیماری‌های کلیوی هشدار داد: کسانی نیز که به طور طولانی مدت و سال‌ها بدون مشورت با پزشک مسکن مصرف می‌کنند به تدریج از عوارض کلیوی ناشی از آن رنج خواهند برد.
کد N560974

وبگردی