آفتاب

توافق گازی اوکراین و اتحادیه اروپا با روسیه

توافق گازی اوکراین و اتحادیه اروپا با روسیه

با توافق روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا بر سر فروش گاز طبیعی، روند انتقال گاز در زمستان از مسکو به کی‌یف ادامه می‌یابد و بخشی از بدهی‌های اوکراین را حامیان غربی‌اش پرداخت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از چندین دور نشست‌ بی‌نتیجه در هفته‌های اخیر، امضای این توافقنامه همچنین موجب رفع نگرانی‌های کشورهای اتحادیه اروپا شد چرا که اگر روسیه انتقال گاز به اوکراین را متوقف می‌کرد به نوعی ارسال گاز به اروپا در سراسر زمستان قطع می‌شد.

این توافق با استقبال خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا روبرو شد که به نوعی به "جنگ گازی" دو کشور روسیه و اوکراین خاتمه داد. ارزش این قرارداد چهار میلیارد و 600 میلیون دلار است که اوکراین باید تا مارس سال آتی میلادی چهار میلیارد دلار بابت خرید گاز جدید به روسیه پول پرداخت کند که با کمک حامیان غربی‌اش خواهد بود. اوکراین همچنین باید سه میلیارد و 100 میلیون دلار تا پایان سال جاری میلادی در دو مرحله به روسیه پرداخت کند که این مبلغ مربوط به بدهی پیشین به دولت روسیه می‌شود.

امضای این توافقنامه در شرایطی انجام شده است که آتش‌بس شکننده‌ای میان جدایی‌طلبان نزدیک به روسیه در اوکراین با نیروهای دولتی برقرار است که هر از چند گاهی از سوی طرفین نقض می‌شود. اگر چه این توافق دستاوردهایی برای اوکراین به همراه داشت اما پول نقدی که روسیه از کی‌یف دریافت می‌کند نیز در شرایطی که اقتصادش از کاهش قیمت جهانی نفت و تحریم‌های غرب ضربه دیده است، برای مسکو بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام

کد N560700

وبگردی