آفتاب

یک کارشناس سیاسی: روسیه، ایران را یک شریک سیاسی راهبردی نمی‌داند

یک کارشناس سیاسی: روسیه، ایران را یک شریک سیاسی راهبردی نمی‌داند

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: روسیه در سیاست کلی خود، ایران را غیر از یک شریک سیاسی راهبردی؛ بلکه بیش‌تر برای دستیابی به منافع کوتاه مدت و دراز مدت خود تلقی می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سمنان، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی ابراهیمی در جمع پاسداران تیپ 12 قائم (عج) درباره حضور دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه در ایران اظهار کرد: تحولات اخیر منطقه و جهان مثل تحریم‌های غرب علیه روسیه، مساله اوکراین، مقابله با تروریسم و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی یکدیگر واقعیت‌هایی هستند که به ما نگاه جدید به روسیه را می‌فهماند.

او اضافه کرد: در مورد رابطه ایران و روسیه مسائل مهمی وجود دارد که می‌توان به چالش‌ها، فرصت‌ها و موانعی در این زمینه اشاره کرد.

وی افزود: رأی مثبت به قطعنامه شورای امنیت علیه ایران در چهار مورد توسط روسیه، طولانی شدن اتمام پروژه ساخت نیروگاه بوشهر به هر بهانه‌ای، نفروختن سامانه موشکی اس .300 به ایران، وجود مشکلاتی در مورد حقوق قانونی ایران در دریای خزر و صادر نکردن گاز ایران به گرجستان با کارشکنی روسیه و ... مسائلی هستند که در فعالیت‌های روسیه در قبال ایران به چشم می‌خورد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: باید توجه داشت که روسیه در سیاست کلی خود، ایران را غیر از یک شریک سیاسی راهبردی؛ بلکه بیش‌تر برای دستیابی به منافع کوتاه مدت و دراز مدت خود تلقی می‌کند.

ابراهیمی گفت: روسیه در مقاطع مختلف نشان داده است که در شرایط حساس همراهی لازم را با ایران ندارد و هنوز در بعضی مسائل اقتصادی و مراودات بازرگانی با مشکلاتی مواجه هستیم.

او بیان کرد: باید دید نگاه شفاف روسیه به حقوق هسته‌ای ایران چیست و این کشور در تعاملات خود با ایران و جهان چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: با این وجود و بدون شک در شرایط امروز منطقه ایجاد و گسترش روابط با روسیه غیر از تأمین منافع برای دو طرف راه خوبی برای دور زدن تحریم‌ها توسط دو کشور و خنثی شدن سیاست‌های مغرضانه آمریکا است.

انتهای پیام

کد N560535

وبگردی