آفتاب

پرواز پهپادهای ناشناس در نزدیکی تاسیسات اتمی فرانسه

پرواز پهپادهای ناشناس در نزدیکی تاسیسات اتمی فرانسه

شرکت برق دولتی فرانسه اعلام کرد، پهپادهای ناشناس در نزدیکی هفت نیروگاه هسته‌ای این کشور به پرواز درآمده‌اند و تحقیقات در این باره آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اولین هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) حدود چهار هفته پیش در تاریخ پنجم اکتبر در اطراف پایگاه‌های هسته‌ای فرانسه مشاهده شده و تا ۲۰ اکتبر هم باز از این موارد دیده شده است.

هنوز مشخص نیست این پهپادها را چه کسی یا چه نهادی فرستاده است اما گروه "صلح سبز" که علیه برنامه‌های هسته‌ای فعالیت می‌کند، دست‌ داشتن در این اقدام را رد کرده است. برنار کازنوو، وزیر کشور فرانسه گفته است اقداماتی در پیش است تا این پهپادها خنثی شوند.

طبق قانون فرانسه، هیچ شیء پرنده‌ای اجازه ندارد بیش از پنج کیلومتر به یک نیروگاه هسته‌ای نزدیک شود و مسئولیت حفاظت از این پایگاه‌ها با نیروهای هوایی این کشور است. سه‌چهارم از برق فرانسه را نیروگاه‌های هسته‌ای تامین می‌کنند. این کشور در ۱۹ نقطه، ۵۸ رآکتور اتمی دارد.

ژان‌ پاسکال برتون، سخنگوی نیروهای هوایی فرانسه گفته است پهپادهای مورد اشاره، کوچک بوده‌اند و می‌توان آنها را از بازار خرید. به گفته وی، این پهپادها به خاطر اندازه‌شان، یک تهدید به شمار نمی‌روند.

شرکت برق فرانسه می‌گوید، هیچ نشانه‌ای از تاثیر پرواز پهپادها بر "امنیت یا کارآیی" نیروگاه‌های هسته‌ای وجود ندارد و این شرکت در این باره نگرانی‌ای ندارد. حامیان محیط زیست و صلح جهانی در فرانسه با کاربری فناوری هسته‌ای مخالفند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۵ از شمار رآکتورهای هسته‌ای فرانسه کم کند و میزان استفاده از برق هسته‌ای را از ۷۵ درصد به ۵۰ درصد برساند.

انتهای پیام

کد N560496

وبگردی