آفتاب
در کارگروه کاهش آلودگی هوا؛

پلمپ شیر مازوت نیروگاه شازند تصویب شد

پلمپ شیر مازوت نیروگاه شازند تصویب شد

در سیزدهمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک که با حضور اعضا و با سه دستور کار گزارش محیط زیست در خصوص وضعیت کیفی هوای اراک، بررسی مشکلات تالاب میقان و گزارش شرکت املاح معدنی ایران برگزار شد پلمپ شیر مازوت نیروگاه حرارتی شازند به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، محمدحسین مقیمی در این جلسه با استماع گزارش محیط زیست در خصوص وضعیت آلودگی هوای اراک طی هشت ماه سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه در سال گذشته، با اعتراض نسبت به مصرف مازوت توسط نیروگاه حرارتی شازند گفت: اراک تحمل آلودگی ناشی از مازوت را ندارد.

وی با بیان اینکه کشور در خصوص گاز در حالت بحران قرار ندارد، خواستار قطع مصرف مازوت در نیروگاه شازند شد و اعلام کرد: نیروگاه یا گاز بسوزاند یا خاموش شود.

مقیمی با بیان اینکه اگر شرکت گاز نمی‌تواند گاز مورد نیاز نیروگاه را تأمین کند آن را خاموش می‌کنیم، اداره کل محیط زیست استان را مأمور پلمپ شیر مازوت در این نیروگاه کرد.

وی همچنین با استماع بخشی از گزارش مربوط به بررسی اثرات فعالیت کارخانه سولفات سدیم بر اکوسیستم تالاب میقان و منطقه، با بیان اینکه مشاوران در این پروژه باید به چند سوال مهم پاسخ دهند افزود: این طرح مطالعاتی باید مشخص کند که کارخانه املاح معدنی ایران چه اثراتی در حوزه آلایندگی زیست‌محیطی بر روی اراک و منطقه خواهد داشت، این آلایندگی در صورت اجرای طرح توسعه این کارخانه چه تغییراتی خواهد کرد و آیا برداشتی که در حال حاضر از معادن سولفات سدیم صورت می‌گیرد تأثیرات سوء زیست‌محیطی به تالاب وارد کرده است یا خیر.

مقیمی افزود: طرح توسعه این کارخانه آماده شده و مجوزهای آن نیز اخذ شده است ولی تاکنون جلوی اجرای این طرح را گرفته‌ایم. این طرح مطالعاتی باید مشخص کند که اجرای طرح توسعه چه آلودگی‌هایی را به تالاب تحمیل می‌کند و آیا امکان رفع این آلودگی‌های وجود خواهد داشت یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: پیمانکار این طرح مطالعاتی با تأیید اداره کل محیط زیست انتخاب شده و دانشگاه آزاد اراک نظارت بر این طرح را برعهده دارد. نتایج طرح مذکور در صورت تأیید توسط محیط زیست و دانشگاه آزاد اراک قابل ارائه خواهد بود.

چهار متهم اصلی در پرونده آلودگی هوای اراک!

به گزارش ایسنا، محمدحسین آصفری نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اعتراض خود نسبت به مصرف مازوت در نیروگاه شازند را عنوان کرد و افزود: باید اعتراض استان نسبت به کامل نبودن سهمیه گاز نیروگاه به تهران اعلام شود.

وی با بیان اینکه مازوت مصرفی در این نیروگاه به مراتب بیشتر از آن مقداری است که اعلام می‌شود، افزود: بر اساس مصوبه دولت نیروگاه نباید در زمانی که گاز ندارد روشن شود.

آصفری همچنین در خصوص طرح مطالعاتی بررسی تأثیر کارخانه سولفات سدیم بر تالاب میقان گفت: پیمانکار این طرح مطالعاتی باید توسط دولت مشخص شود چراکه در غیر اینصورت این طرح‌ها به نفع واحدهای آلاینده جهت‌ پیدا می‌کنند و در نهایت نتیجه‌ای که باید حاصل نشده و واحد آلاینده با تکیه بر نتایج همین تحقیقات به کار خود ادامه داده و گزارش‌ها در پایان به نفع واحد آلاینده ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مسئله را در خصوص شرکت آلومینیوم تجربه کردیم، گفت: آلایندگی فعالیت شرکت املاح معدنی ایران و تأثیرات نامطلوب ناشی از فعالیت آن بر هوای اراک کامل واضح و مشهود است.

آصفری متهمان اصلی در پرونده آلودگی هوای اراک را نیروگاه شازند، کارخانه املاح معدنی ایران، خودروها و شرکت آلومینیوم دانست و افزود: استاندار نباید اجازه دهد این گزارشات با این روند تهیه و ارائه شوند چراکه اینگونه اقدامات به صلاح استان نیست. پیمانکاران در طرح‌های مطالعاتی باید با نظارت مجموعه‌ای که استانداری مشخص می‌کند تعیین شوند.

میزان SO2 در شازند رو به افزایش است

براساس این گزارش، امیر انصاری مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه اراک در هشت ماهه سال گذشته 138 روز سالم و 86 روز ناسالم را پشت سر گذاشته است افزود: با کاهش 46 درصدی در خصوص روزهای ناسالم، این شهر در هشت ماهه سال جاری 179 روز سالم و 45 روز ناسالم را پشت سر گذاشت.

وی بیشترین آلایندگی سال گذشته را در ماه‌های خرداد و تیر و سال جاری را در خردادماه عنوان کرد و افزود: براساس مصوبات گذشته، نیروگاه شازند باید در تمام طول سال مگر در مواقع بحرانی از گاز به عنوان سوخت استفاده کند که البته استفاده از مازوت در مواقع بحرانی نیز باید با تصویب استاندار صورت گرفته و از مازوتی با گوگرد پایین در این شرایط استفاده شود.

انصاری با بیان اینکه از 29 مهرماه سال جاری براساس گزارش محیط زیست شازند استفاده مازوت در این نیروگاه آغاز شده افزود: از چهار واحد این نیروگاه یک واحد در حال تعمیر بوده، یک واحد گاز مصرف می‌کند و دو واحد ترکیب گاز و مازوت می‌سوزانند.

وی افزود: هر یک از این دو واحد دارای 24 مشعل است که 10 مشعل از مجموع مشعل‌ها، مازوت و 14 مشعل گاز استفاده می‌کنند.

انصاری میزان سوخت مصرفی این نیروگاه را چهار میلیون و 600 مترمکعب گاز و یک و نیم میلیون لیتر مازوت عنوان کرد و افزود: با توجه به وقوع پدیده اینورژن در اراک و افزایش آلاینده‌ها بویژه در فصل سرما، در صورت مصرف مازوت میزان آلودگی هوا در این شرایط افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: گزارش ها نشان می‌دهد میزان SO2 در شازند رو به افزایش است.

به گزارش ایسنا، براساس گزارش ارائه شده در این جلسه مصرف سوخت در نیروگاه شازند براساس سهمیه‌بندی توانیر انجام می‌شود و براین اساس سوخت مصرفی این نیروگاه 25 درصد مازوت و 75 درصد گاز تعیین شده است

انتهای پیام

کد N560202

وبگردی