آفتاب

انتقاد شورای امنیت از شهرک‌سازی‌های اسرائیل در بیت‌المقدس

انتقاد شورای امنیت از شهرک‌سازی‌های اسرائیل در بیت‌المقدس

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی شورای امنیت را از وضعیت بیت المقدس مطلع ساخته و اذعان کرد که تنش‌های شدت یافته اخیر بر سر اقدامات یک جانبه تحریک آمیز و محدودیت‌های دسترسی به مکان‌های مقدس در بیت المقدس به بی‌ثباتی این وضعیت کمک کرده و تاخیر بیشتر در مذاکرات و دستیابی به صلح تنها باعث تعمیق اختلافات و تشدید بیشتر درگیری‌ها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تلگراف، جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی گفت: وضعیت موجود گزینه قابل قبول نیست. انکار درخواست‌های جامعه بین‌الملل برای برگزاری چنین مذاکراتی به هر بهانه‌ای تنها باعث خشونت‌های بیشتر در منطقه می‌شود که در حال حاضر نیز بسیار زیاد است.

وی افزود: به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در گزارشات جدید درباره توسعه برنامه ساخت 1000 واحد مسکونی در بیت المقدس شرقی از جمله 400 واحد در حارحوما و 600 واحد در رمات شلومو هشدار داده شده است.

این توسعه شهرک‌سازی‌ها به دنبال تصمیم اسرائیل در پایان سپتامبر سال جاری میلادی برای ساخت حدود 2600 واحد مسکونی در جعفات در بیت المقدس شرقی صورت گرفته است.

فلتمن گفت: واقعیت این است که ادامه این شهرک‌سازی‌ها در مناطق اشغالی فلسطین لطمه چشمگیری به امکان صلح مداوم میان هر دو طرف می‌زند و وضعیت را به راه حل یک کشوری نزدیک‌تر می‌کند.

فلتمن ضمن بازگو کردن اظهارات بان کی مون برای احترام به آزادی مذهب افزود: دبیرکل سازمان ملل از نزدیک تحولات در مکان‌های مذهبی که میلیون‌ها تن در سراسر جهان را به خود جذب می‌کند پیگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: برخی اعضای شورای امنیت مذاکرات درباره احتمال تصویب یک قطعنامه جدید درباره درگیری جدید بین اسرائیل و فلسطین را آغاز کردند.

فلتمن گفت: رهبران فلسطین و اسرائیل و مردم نباید اشتباه کنند. هیچ جایگزین برای مسئولیت آن‌ها در انجام تحقیقات ضروری و دستیابی به صلح وجود ندارد.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل گفت: شهرک‌سازی‌های اسرائیل آینده کشور فلسطین که قرار است پایتخت آن بیت المقدس شرقی باشد را از بین می‌برد. هر روز تمامیت ارضی کشور ما به خاطر چنین اقدامات غیرقانونی متزلزل شده و امکان یک راه حل دو کشوری کمرنگ‌تر می‌شود.

وی همچنین از رویکرد اسرائیل نسبت به بیت المقدس از جمله مکان‌های مذهبی آن همچون مسجدالاقصی شکایت کرد.

منصور افزود: بیت المقدس محاصره شده است اقدامات تحریک آمیز اسرائیل در مسجدالاقصی دوره جدید خشونت‌ها را تهدید می‌کند.

در همین حال سفیر اسرائیل در سازمان ملل ضمن رد انتقادهای ریاض منصور به اعضای شورای امنیت گفت: فلسطینی‌ها درباره اسرائیل افسانه، دروغ و حقایقی را رواج می‌دهند یکی از این حقایق این است که مردم اسرائیل اشغال‌گر نیستند. اسرائیل خانه ماست و بیت المقدس پایتخت ابدی کشور ما محسوب می‌شود.

وی کتاب تورات را در دست گرفت و گفت: این کتاب شامل جزئیات 4000 سال تاریخ یهود در اسرائیل است.

انتهای پیام

کد N560165

وبگردی