آفتاب
قائم مقام دبیر کل سازمان ملل در دیدار با خرازی:

ایران و 1+5 فرصت خوب فعلی مذاکرات را از دست ندهند

ایران و 1+5 فرصت خوب فعلی مذاکرات را از دست ندهند

قائم مقام دبیر کل سازمان ملل در دیدار با کمال خرازی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: فرصت خوبی برای تفاهم بدست آمده است و طرفهای مذاکره کننده نباید آن را از دست بدهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمال خرازی رئیس شورای روابط خارجی روز پنج شنبه در دفتر خود با قائم مقام سازمان ملل دیدار کرد.

خرازی پس ازدیدار با یان الیاسون در کنفرانس خبری مشترک با اشاره به این دیدار گفت: آقای الیاسون همواره نقش بسیار مثبتی در مذاکرات و حل وفصل مسائل ایران داشته‌اند و دوستی ما همچنان برقرار است.



وی با بیان اینکه گفت‌و‌گوی خوبی با آقای الیاسون انجام شد، گفت: در این دیدار در مورد مسائل منطقه از جمله عراق،‌سوریه، لبنان،‌ وضعیت سازمان ملل و ضرورت تغییر ماهوی در این سازمان برای پاسخ به نیاز امروز جامعه بشری گفت‌وگو شد. متاسفانه برخی قدرت‌ها مرتکب اشتباهاتی در منطقه شده‌اند که نتایج آن شرایط بی‌ثباتی را به وجود آورده است که امروز شاهد آن هستیم.



وی همچنین گفت:‌ در این دیدار درباره راه حل های مورد نظر ایران برای حل مسائل منطقه صحبت کردیم.



به گزارش ایسنا در ادامه این کنفرانس خبری یان الیاسون قائم مقام سازمان ملل خاطر نشان کرد: در دیدار با آقای خرازی بحث خیلی خوبی در باره مسائل منطقه ودیگر مسائل مشترک داشته‌ام.



وی با اشاره به وضعیت بی ثباتی فعلی در خاورمیانه بزرگ گفت: باید برای این بحران یک راه حل سیاسی پیدا کرد و راه حل نظامی وجود ندارد گرچه راه حل نظامی اجتناب‌ناپذیر است.



الیاسون ادامه داد: معتقدیم بحران در عراق و سوریه نیازمند راه حل سیاسی است. اگر بخواهیم یک راه حل با دوام داشته باشیم باید همکاری منطقه ای بر اساس اعتماد بین قدرت های کلیدی صورت گیرد.



قائم مقام بان کی مون اظهار کرد: باید برای حل مسائل منطقه ابتدا جلوی وخامت اوضاع گرفته شود و بعد از آن امنیت منطقه را سامان دهیم.



وی در این رابطه به نقش کلیدی ایران اشاره کرد و افزود:‌ ایران می تواند همانند همکاری سازنده ای که درافغانستان شاهد آن بودیم در تحولات امروز نیز نقش کلیدی داشته باشد. مایلیم این نقش در زمینه ها و بحران های منطقه گسترش یابد.



قائم مقام دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه مشورت های موثری با مقامات ایرانی داشته ام گفت:‌ این دیدارها بسیار خوب و مفید بود.



وی همچنین در مورد مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: من مذاکره کننده در این زمینه نیستم و سازمان ملل نیز مذاکره کننده فعال در این خصوص نیست. ولی برداشت من بعد از تماس‌هایی که با همه طرف ها داشتم این است که فرصت خوبی در حال حاضر فراهم شده است و طرفین نباید آن را از دست دهند. موضوع هسته‌ای نه فقط به لحاظ عدم اشاعه بلکه به خاطر فضای مناسبی که می تواند تحت تاثیر یک توافق به دست آید بسیار حائز اهمیت است.



وی ادامه داد: تمام طرفهای مذاکره باید نهایت تلاش خود را برای اینکه به یک نتیجه رضایت‌بخش در چارچوب احترام متقابل دست یابند انجام دهند.



انتهای پیام




کد N560092

وبگردی