آفتاب
یک روزنامه صهیونیستی:

آمریکا توافقی می‌خواهد که هر دو طرف در آن اعلام پیروزی کنند

آمریکا توافقی می‌خواهد که هر دو طرف در آن اعلام پیروزی کنند

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5‌ نوشت: اظهارات اخیر مذاکره کنندگان هسته‌ای آمریکا نشان می‌دهد که دستیابی به توافق نهایی در دسترس است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه تایمز آو اسراییل در این باره نوشت: آیا دولت آمریکا در حال آماده کردن زمینه برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران به گونه‌ای است که هر دو طرف بتوانند در آن اعلام پیروزی کنند؟

این روزنامه صهیونیستی در ادامه به اظهارات وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و عضو ارشد تیم مذاکره کننده این کشور در پنج‌شنبه گذشته اشاره کرد که برای اولین‌بار گفت: من می‌توانم به شما بگویم که اجزای یک طرح که بتواند از سوی هر دو طرف مذاکره کننده قابل قبول باشد روی میز مذاکره قرار دارد. ما به پیشرفت‌هایی بر سر مسائل اصلی که ابتدا غیرقابل حل به نظر می‌آمدند رسیده‌ایم.

آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی گفته‌اند که یک توافق باید شامل یک سری بازرسی‌های سخت، توقف تولید پلوتونیوم در تاسیسات هسته‌ای اراک و کاهش ظرفیت غنی‌سازی ایران باشد.

علیرضا نادر، کارشناس اندیشکده رند در حوزه ایران در این باره گفت: تعداد سانتریفیوژها جزو خطوط قرمز ایران است و من فکر نمی‌کنم که این کشور قصد داشته باشد از این موضع خود کوتاه بیاید.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی گزارشات حاکی از آن است که آمریکا می‌خواهد تعداد سانتریفیوژهای ایران را به 4 هزار و 500 عدد کاهش دهد چون بر این باور است که این اقدام می‌تواند ایران را از رسیدن به ظرفیت گریز هسته‌ای دور نگه دارد.

اما این کارشناس با اشاره به اظهارات وندی شرمن دستیابی به توافق نهایی تا ضرب الاجل 24 نوامبر را غیرمحتمل ندانست.

مارک دوبوویتز، سرپرست اندیشکده انجمن دفاع از دموکراسی‌ها که برای تصویب تحریم‌های ایران در کنگره تلاش های زیادی کرده است گفت که باید اقدامات خلاقانه‌ای در مذاکرات صورت گیرد تا هر دو طرف بتوانند درباره مساله ظرفیت سانتریفیوژها اعلام پیروزی کنند.

دوبوویتز اظهار کرد: از نظر من باراک اوباما به وضوح خواستار دستیابی به یک توافق است و برای این هدف از مذاکره کنندگان برای حصول یک توافق راهنمایی گرفته و پیشنهادات خلاقانه ای را به گونه‌ای که با خطوط قرمز ایران سازگاری داشته باشد ارائه داده است.

تایمز آو اسراییل در ادامه نوشت: لازم به ذکر است که اسراییل و حامیانش در آمریکا به وضوح از موضع سخت پیشین خود مبنی بر این که ایران نباید ظرفیت غنی‌سازی داشته باشد کوتاه آمده‌اند.

یووال اشتاینتز، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی هنگامی که برای گفت‌وگو درباره مساله ایران به آمریکا سفر کرده بود دیگر حرفی از توقف غنی‌سازی در ایران نزد اگرچه بر لزوم حصول توافقی که ایران مانع از دستیابی به گریز هسته‌ای تاکید کرده بود. هم‌چنین لابی صهیونیستی آی پک (کمیته روابط عمومی آمریکا – اسراییل) در آخرین اظهارنظرهای خود درباره ایران از موضعش علیه ظرفیت غنی‌سازی ایران پایین آمده و دیگر خواستار برچیده شدن غنی‌سازی در این کشور نشده بود.

هم‌چنین یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آلمان که یکی از کشورهای عضو 1+5 و مذاکره کننده با ایران محسوب می‌شود گفت که یک توافق به ایران اجازه خواهد داد تا سانتریفیوژهای بیش‌تر و غنی‌سازی بیش‌تری در اختیار داشته باشد به گونه‌ای که مورد پسند اسراییل نخواهد بود.

شرمن در اظهارات روز پنج‌شنبه خود مسوولیت توافق نکردن را متوجه ایران دانست. اما رییس شورای ملی ایران و آمریکا که همواره از این مذاکرات حمایت کرده است تاکید کرد: این اظهارات شرمن برای سرزنش کردن ایران در صورت توافق نکردن نهایی یک پیغام کلیدی است اما عکس این موضوع نیز صادق است که اگر توافق حاصل نشود،‌ کنگره آمریکا هم باید مورد سرزنش قرار گیرد.

او در این باره گفت: اگر توافق نهایی حاصل شود و تمام جهان برای آن آماده باشند مخالفت کنگره با این موضوع برایش هزینه‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N559778

وبگردی