آفتاب

مذهب در مدارس سین‌کیانگ چین سرکوب می‌شود

مذهب در مدارس سین‌کیانگ چین سرکوب می‌شود

مدیران مدارس در منطقه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ در پی حملات خونین ماه‌های اخیر که صدها کشته بر جای گذاشت، اعلام کردند که با جدیت امور مذهبی را در مدارسشان ممنوع می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری گلوبال تایمز که نزدیک به حزب حاکم کمونیست چین است، در گزارشی اعلام کرد: مدیران بیش از 2000 مهدکودک، مدرسه ابتدایی و راهنمایی در کاشغر،‌ واقع در نزدیکی مرز چین و پاکستان تعهدنامه‌ای را امضا کردند که طبق آن از نفوذ مذهب در مدارس جلوگیری کنند.

مقام‌های آموزشی کاشغر اعلام کردند، اعضای حزب، معلمان و دانش‌آموزان نباید آموزه‌های دینی را نه در مدرسه و نه در خانه انجام دهند.

سین‌کیانگ مامن بیش از 10 میلیون مسلمان است که عمدتا جزو اقلیت اویغور هستند و برخی از آنان از قوانین سخت پکن ناراضی هستند. نوجوانان پایین 18 سال در سراسر این منطقه از ورود به مساجد منع می‌شوند. دولت پکن جدایی‌طلبان را عامل حملات خشونت‌آمیز اخیر در منطقه سین‌کیانگ می‌داند و به گفته آنها، افراد ناراضی با افراطگری مذهبی تحریک می‌شوند و به گروه‌های خارجی وابسته هستند. این در حالی است که گروه‌های حقوق بشر دولت چین را به سرکوب فرهنگ و مذهب گروه‌های اقلیت متهم می‌کنند.

هیات آموزشی کاشغر، واقع در غرب چین در نظر دارد تا برای مقابله با افراطگرایی محدودیت‌هایی را بر پوشش دانش‌آموزان اعمال کند؛ با این حال این مسوولان نگران هستند که دانش‌آموزان در منزل و با کمک والدین به امور دینی بپردازند.

در تازه‌ترین گزارش وزارت امور خارجه آمریکا درباره آزادی مذهب در چین تاکید شده است که تبعیض اجتماعی بر پایه مذهب، باورها و امور دینی در این کشور وجود دارد.

انتهای پیام

کد N559528

وبگردی