آفتاب
پایگاه خبری هیل گزارش داد

توافق هسته‌ای بدون مداخله کنگره توافقی بد است

توافق هسته‌ای بدون مداخله کنگره توافقی بد است

پایگاه خبری هیل وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی نوشت: دستیابی به یک توافق هسته‌ای خوب نیازمند حضور کنگره است و انجام آن بدون مداخله قانونگذاران به طور قطع برای امنیت آمریکا خطرناک خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری هیل، اکثریت اعضای کنگره اعم از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان خواستار تقویت موضع مذاکره‌کنندگان از طریق تصویب تحریم‌هایی هستند که در صورتی که ایران خلف وعده یا از مذاکرات عقب‌نشینی کند صورت خواهد گرفت. دولت آمریکا اعلام کرده است اعمال تحریم‌های بیشتر مذاکرات را نابود خواهد کرد.

کنگره مخالف غنی‌سازی اورانیوم در ایران است در حالیکه دولت گفته است می‌تواند با طرحی که موجب حفظ تمام سانتریفیوژهای ایران شود موافقت کند.

کنگره مدعی است که ایران قابل اعتماد نیست و بدون شک باید محدودیت‌هایی فوری بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور اعمال شود چه از نظر فنی این کار لازم باشد و چه نباشد. اگرچه توافق با ایران یک قرارداد نیست و نیازی به تصویب مجلس سنا ندارد اما به طور قطع باید با مداخله کنگره باشد.

این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود مدعی شد که تهران تنها با هدف رهایی از تحریم‌ها خواهان دستیابی به توافق است. تحریم‌هایی که برخی‌شان با یک دستورالعمل و باقی از طریق قانون اعمال شده‌اند. از این رو لغو آنها که انگیزه اصلی تهران برای مذاکره است نیازمند اقدام کنگره خواهد بود.

اگر توافق نهایی شانسی برای موفقیت داشته باشد قانونگذاران نقشی کلیدی و واقعی در این میان خواهند داشت اگرچه مذاکره‌کنندگان می‌گویند که توافق با ایران تاریخ انقضا خواهد داشت و پس از آن با ایران نیز همانند هر کشور دیگری که سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد رفتار می‌شود.

بر اساس این گزارش، بسیاری از این تحریم‌ها به گونه‌ای است که به رییس‌جمهور اجازه می‌دهد تحریم‌ها را خود به حالت تعلیق در آورد. انتظار می‌رود این اختیار سبب شود تا دولت درصدد کنار گذاشتن کنگره بر آید که از نظر قانونگذاران یک سیاست بد و بدترین سیاست‌ها خواهد بود.

هیل در ادامه نوشت: دولت باید اطمینان دهد که هرگونه توافق با ایران موقتی است و تحریم‌ها تنها به مدت شش ماه به حالت تعلیق در خواهد آمد تا موجب جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای شود.

به نوشته پایگاه خبری هیل، از سرباز کردن کنگره راهی نیست که از طریق آن بتوان امنیت ملی را تامین کرد. چون هر اندازه که یک چالش بزرگ‌تر باشد نیاز به همکاری میان احزاب بیشتر است. در خصوص پرونده ایران نیز عدم دستیابی به توافق بهتر از یک توافق بد است و توافقی بدون کنگره یک توافق بد خواهد بود.

انتهای پیام

کد N559428

وبگردی