آفتاب
/رابطه ایران و آمریکا، چالش‌ها و دورنما/

یک استاد دانشگاه: نهادهای فعال در آمریکا از دید ایران دور مانده‌اند

یک استاد دانشگاه: نهادهای فعال در آمریکا از دید ایران دور مانده‌اند

دانشیار دانشگاه صنعتی شریف سفر نکردن مسوولان ایران و آمریکا به کشورهای یکدیگر، نبود نمایندگی‌های دیپلماتیک و تمرکز بر منفی‌ترین بخش‌های روابط را ا زعوامل ضعف در روابط تهران و واشنگتن دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس ملکی صبح چهارشنبه در نخستین همایش سال تحصیلی 94-93 دانشگاه تهران با عنوان "رابطه ایران و آمریکا، چالش‌ها و دورنما" با بیان این که قدرت در آمریکا در اختیار روشنفکران وجود دارد که در تصویرسازی از جامعه‌ی آمریکا نقش مهمی را بر عهده دارند گفت: نهادهای فعال در آمریکا رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، نمایندگان کنگره و سنا، مدیران شرکت‌های بزرگ اقتصادی، شرکت‌های سازنده سلاح، شرکت‌های بین‌المللی نفتی و تصمیم‌گیران سیاسی در بخش مجریه هستند، اما ایران تنها با تصمیم‌گیران سیاسی در بخش مجریه در ارتباط است و از این رو به نظر می‌رسد سه چهارم این گروه‌ها از دید ما دور هستند. مثلا ما با نمایندگان سنا مراوده‌ای نداریم و آن‌ها نیز اطلاعاتی درباره‌ی ایران ندارند.

او در ادامه با اشاره به تاریخچه‌ای کوتاه از روابط ایران و آمریکا در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به تاسف‌بار بودن نوع تصور آمریکا از ایران و بالعکس اشاره کرد و گفت: شناخت دو کشور از یکدیگر آن‌طوری که باید وجود ندارد. البته نسبتا شناخت ایرانی‌ها از آمریکایی‌ها به دلیل آشنایی‌شان به زبان انگلیس ببیش‌تر است که در این زمینه عواملی در این ضعف در روابط دخیل هستند. از جمله می‌توان به سفر نکردن مسوولان دو کشور به کشورهای یکدیگر، نبود نمایندگی‌های دیپلماتیک در دو کشور و تمرکز دو طرف به منفی‌ترین بخش‌ها و هم‌چنین کمبود وجود مراجع مکتوب و موثق درباره‌ی نگاه ایران به غرب اشاره کرد.

ملکی درباره‌ی مناسبات ایران و آمریکا گفت: در این باره می‌توان سه نوع پیش‌بینی داشت، یکی تقابل که امکان آن ناچیز است؛ دوم بن‌بست که احتمال به بن‌بست رسیدن زیاد است و سوم پیشرفت که امکان‌پذیر است.

وی در پایان بهترین راه برای خدمت به کشور در این زمینه را تهیه کتاب‌ها و مقالات به زبان انگلیسی و بیان اوضاع ایران دانست.

انتهای پیام

کد N559333

وبگردی