آفتاب

رئیس جمهوری زامبیا درگذشت

رئیس جمهوری زامبیا درگذشت

رئیس جمهوری زامبیا به علت بیماری درگذشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) امروز (چهارشنبه) خبرگزاری‌ها گزارش کردند که مایکل ساتا، رئیس جمهوری زامبیا که در بیمارستانی در لندن بستری بود، در سن ۷۷ سالگی درگذشته است.

خبر درگذشت او هنوز رسما از سوی دولت زامبیا اعلام نشده است اما رسانه‌های خبری آن کشور به نقل از "منابع مختلف" این خبر را گزارش کرده‌اند و افراد خانواده او نیز در گفتگو با بی بی سی، این خبر را مورد تایید قرار داده‌اند.

از مدتها پیش، شایعه بیماری ساتا از سوی منابع مختلف گزارش می‌شد و او از زمان بازگشت از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، در مراسم عمومی ظاهر نشده بود.

هفته گذشته گزارش شد که وی سرانجام برای معالجه به لندن سفر کرده است.

گفته می‌شود که علت تعلل مقامات زامبیا در تایید وخامت وضع جسمی مایکل ساتا جریان داشتن نوعی مبارزه بر سر قدرت در میان نزدیکان او بوده است.

وی هنگام ترک لوکاسا، پایتخت زامبیا، به مقصد لندن، ادگار لونگو، وزیر دفاع را به عنوان کفیل ریاست جمهوری منصوب کرد ولی معمولا گای اسکات، معاون ریاست جمهوری، به نمایندگی از طرف ساتا در مراسم رسمی حضور یافته است.

در عین حال، گفته می‌شود که قوانین زامبیا مانع از تصدی سمت ریاست جمهوری توسط اسکات است زیرا والدین او در اسکاتلند متولد شدند و زاده زامبیا نبودند.

مایکل ساتا در سال ۲۰۱۱ در مقام رهبر حزب "جبهه میهنی زامبیا" به ریاست جمهوری رسید و به زمامداری بیست ساله روپیا باندا از تشکل موسوم به "دموکراسی چند حزبی" پایان داد. طرفداران ساتا از او به عنوان فردی قاطع و مرد عمل نام برده اند. در مقابل، مخالفان رئیس جمهوری او را که زمانی مامور پلیس، از فعالان اتحادیه‌های کارگری و راننده تاکسی بود، فردی اقتدارگرا و مردم فریب توصیف کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر، وی علیه شخصیت‌ها و روزنامه‌نگاران مخالف و رسانه‌هایی که خبر بیماری او را منتشر می‌کردند دست به اقداماتی زد. براساس اطلاعیه‌های دولتی، سفرهای او به خارج صرفا برای ماموریت های دولتی بود و به بیماری او ارتباطی نداشت ولی برخی رسانه‌های خبری، در صحت اطلاعیه‌های دولتی ابراز تردید می‌کردند.

در ماه ژانویه سال جاری، یکی از سیاستمداران مخالف به دلیل اینکه رئیس جمهوری را "سیب زمینی بی‌رگ" خوانده بود به اتهام توهین به رئیس جمهوری تحت پیگرد قرار گرفت و دو روزنامه‌نگار نیز به خاطر انتشار اخباری حاکی از اینکه وی در حال مرگ است، احضار و بازجویی شدند.

انتهای پیام

کد N559113

وبگردی