آفتاب
/گزارش - محیط/

مقصر دانستن حماس به دلیل وقایع سیناء عاقلانه نیست

مقصر دانستن حماس به دلیل وقایع سیناء عاقلانه نیست

تحلیلگران سیاسی فلسطینی پیش‌بینی کردند حادثه کشته شدن سربازان مصری در سینای شمالی باعث شود روابط میان مصر و جنبش حماس که اخیراً با میانجی‌گری مصر درخصوص آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطین شاهد تحولات مثبتی بود دستخوش تنش شدید شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اینترنتی محیط در گزارشی از نگاه کارشناسان به بررسی این موضوع تحت عنوان " آیا حوادث رخ داده در سیناء بار دیگر روابط میان حماس و مصر را تیره می‌کند" پرداخته است.

ولید مدلل، رئیس مرکز پژوهش‌های سیاسی و توسعه‌ای غزه به این رخداد پرداخته و نسبت به اتفاقات رخ داده در صحرای سینای مصر نوشته است: روابط میان مصر و حماس مانند آنچه که قبل از جنگ اسرائیل علیه غزه اتفاق افتاد، متشنج خواهد شد.

ولید مدلل در این باره اظهار کرده است: رسانه‌های مصری پس از حادثه تروریستی رخ داده در صحرای سیناء علناً موضع تحریک‌آمیز و مغرضانه‌ای را علیه جنبش حماس پیش گرفتند.

در چند روز گذشته و در حمله به مقر نظامی مصر در سینای شمالی، 30 نظامی کشته و 31 تن دیگر مجروح شدند. اتفاقی که به موجب آن عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر ضمن دستور منع آمد و شد شبانه در مناطق شهر سیناء را به مدت سه ماه حالت فوق‌العاده اعلام کرد.

در همین راستا، عبدالفتاح سیسی در سخنانی خطاب به مردم مصر اعلام کرد: برای پایان دادن به پدیده تروریسم و ریشه‌کن کردن آن، اقداماتی را در مرزهای کشور با نوار غزه اتخاذ کرده، اقداماتی که بنا به گفته‌های وی گسترده خواهد بود.

این تحلیلگر سیاسی فلسطینی در ادامه عنوان داشت: روابط میان مصر و جنبش حماس اخیراً دچار یک نوع رکود شده و حسن روابطی که پیش‌بینی می‌شد در هفته‌های آتی با نظارت مصر بر توافق آتش‌بس و برگزاری مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل از سوی این کشور صورت گیرد، به سمت تیره‌تر شدن روابط و ایجاد اختلافات میان طرفین پیش می‌رود.

کشور مصر با میانجی‌گری خود در 26 اوت ماه گذشته، توافقنامه‌ای را که شامل آتش‌بس و باز کردن گذرگاه‌های تجاری با غزه بود را تحت بررسی خود قرار داد؛ توافق آتش‌بسی که به جنگ 51 روزه اسرائیل علیه فلسطین که در آن تعداد زیادی شهید شدند، پایان داد.

پیشتر محمود زهار، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد که روابط حماس با مصر شاهد تحولات مثبت آشکاری بوده و حماس از نقش برجسته و تاثیرگذار مصر با صرف‌نظر از اینکه چه کسی حاکمیت آن را به دست گرفته، قدردانی می‌کند و روابط خود را با مصر از سر گرفته است.

ولید مدلل تاکید کرد که مصر باید از اینکه حماس را متهم حوادث اخیر سیناء بداند، خودداری کند.

وی در ادامه افزود: حماس دیگر بر نوار غزه حکومت نمی‌کند و در آن دولت توافق ملی و تشکیلات خودگردان حضور دارند. مصر باید به طور رسمی از گارد تشکیلات خودگردان فلسطین وابسته به محمود عباس بخواهد تا برای تامین امنیت مرزها وارد عمل شود. عاقلانه نیست مصر به دلیل اهداف سیاسی خود حماس را متهم حوادث اخیر بداند چراکه در این صورت این فلسطینی‌ها هستند که باید به خاطر اختلافات طرفین بهای سنگینی را پرداخت کنند.

در پی حادثه تروریستی صحرای سیناء، مقامات مصری گذرگاه زمینی رفح، تنها راه ارتباط غزه با جهان خارج را بستند.

در همین راستا مصطفی ابراهیم، تحلیلگر سیاسی و نویسنده برخی از روزنامه‌های محلی فلسطینی، در اظهارات خود عنوان داشت که تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت توافق ملی در یک آزمایش واقعی پیروز شدند و توانستند که نوار غزه را از مشکلات سیاسی موجود رها سازند.

این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: مصر به خوبی آگاه است که دستگاه‌های امنیتی نوار غزه که بیشتر اعضای آن از دولت پیشین حماس پیروی می‌کردند، همان کسانی هستند که تامین امنیت مرزهای غزه با مصر را بر عهده دارند اما در حال حاضر مصر این همکاری را نمی‌پذیرد و باید از تشکیلات خودگردان بخواهد تا این مسوولیت را به گارد تشکیلات محول کند.

پس از گذشت هفت سال از وجود اختلافات و دودستگی میان دو جنبش فتح و حماس، بالاخره این دو جنبش توافق صلح را در 23 آوریل 2014 میان خود امضا کردند که در پی آن دودستگی‌ها پایان یافت و دولت توافق ملی به مدت شش ماه تشکیل شد.

در ژوئن گذشته و پس از تشکیل دولت توافقی ملی فلسطین وزیران در مقر تشکیلات خودگردان در مقابل محمود عباس، رئیس آن سوگند یاد کردند اما تاکنون این دولت به خاطر اختلافات سیاسی که همواره میان دو جنبش فتح و حماس وجود دارد مسوولیت سازنده‌ای را در نوار غزه تحویل نگرفته و کاری از دستش ساخته نبوده است.

این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: تیرگی روابط میان مصر و حماس به نفع ساکنان نوار غزه نیست چراکه این جنبش اخیراً پایگاه سیاسی و مردمی گسترده‌ای را کسب کرده و مصر نیز علاوه بر نقش مهم خود در سطح منطقه‌ای، تعداد زیادی از پرونده‌های مربوط به قضیه فلسطین را تحت نظارت خود دارد. مصر تعدادی از پرونده‌های مربوط به فلسطین که در راس ان ثبات آتش‌بس با اسرائیل و برقراری صلح میان طرفین است را زیر نظر دارد. باید به این مساله اشاره کرد که تیرگی روابط و اختلافات میان مصر و حماس به زمان محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق مصر بازمی‌گردد که حکم قضایی این کشور توقف کامل فعالیت‌های حماس در مصر و زیرنظر قرار دادن مقرهای آن در کشور را خواستار شده بود که پس از دیدار رهبران حماس با مقامات مصری و گفتگو درخصوص آتش‌بس در غزه روابط آنها شاهد تحولات مثبتی بود.

پس از این دیدارها، سفرهای مقامات حماس به مصر روز به روز گسترش یافت تا جایی که مسوولان حماس و سخنگوی این جنبش از ارتباط مثبت و سازنده با مصر ابراز خرسندی کردند.

هانی حبیب، نویسنده فلسطینی روزنامه الایام در رام‌الله، تلاش رسانه‌های مصری برای خدشه‌دار کردن روابط طرفین را محکوم و اعلام کرد که تمام طرف‌های فلسطینی از جمله حماس اقدامات امنیتی را که مصر در سطح کشور و مرزهای خود برای مبارزه با تروریسم اتخاذ کرده به خوبی درک می‌کند.

وی افزود: این عاقلانه نیست که در حادثه رخ داده صحرای سینا حماس را مقصر دانست چراکه منطقه سیناء دروازه قاچاق و ورود هر چیزی از جمله سلاح و مواد مخدر به غزه است و تروریست‌ها به دریافت سلاح و حمایت از سوی غزه نیازی ندارند.

پیشتر رسانه‌های مصری در اقداماتی مغرضانه گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی وابسته به حماس را عامل حادثه رخ داده در سیناء دانستند و این جنبش را به حمایت از تندروهای سیناء متهم کردند.

گردان‌ها و مقامات نظامی سابق مصر نیز در پی این حوادث اعلام کردند که برای مبارزه و نابودی «جنایات تروریستی» مصر باید در نوار غزه وارد مداخله نظامی شود.

هانی حبیب، نویسنده سیاسی فلسطین در ادامه افزود: جنبش حماس باید از طریق محول کردن وظیفه تامین امنیت گذرگاه‌ها به دولت توافق ملی و تشکیلات خودگردان، از دامن زدن به اختلافات میان مصر و حماس جلوگیری کند.

جنبش حماس و اکثر رهبران آن از جمله خلیل الحیه ضمن ابراز تاسف شدید از حادثه رخ داده در سیناء اعلام کردند: خون تمام مردم مصر برای هر فلسطینی عزیز و با ارزش بوده و بخشش کسانی که مسئول این شر و بلا در مصر هستند به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

در همین راستا وزارت کشور فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که مرزهای میان دو طرف را تحت نظارت اقدامات امنیتی شدید خود قرار داد، امنیت کل فلسطین در گرو برقراری امنیت ملی در مصر است.

انتهای پیام

کد N558949

وبگردی