آفتاب

نگرانی شدید وزیر کشور آلمان از افراطی‌های سلفی

نگرانی شدید وزیر کشور آلمان از افراطی‌های سلفی

وزیر کشور آلمان ضمن هشدار نسبت به اینکه افراط گرایان سلفی تهدید امنیتی بسیار حاد و بحرانی برای این کشور هستند، گفت، تعداد افرادی که قادر به انجام حمله در آلمان هستند، به بیشترین حد خود رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، توماس دومزییر، وزیر کشور آلمان در کنفرانسی خبری گفت، علاوه بر تهدید اعمال شده از سوی افراط گرایان آلمانی که از سوریه باز می‌گردند، خطر درگیری‌های خشونت آمیز در خیابان‌های آلمان نیز به دنبال مواجه گروه‌های افراط‌گر رقیب وجود دارد که بازتاب کننده درگیری‌های خاورمیانه هستند.

وی افزود، نیروهای امنیتی معتقدند که بزرگترین خطر از سوی افراط گرایانی که به تنهایی دست به حمله می‌زنند، اعمال می‌شود درست همانند رویدادی که در چند روز گذشته در کانادا رخ داد که در آن دو سرباز در حمله یک افراط گرا کشته شدند.

دومزییر ادامه داد: وضعیت وخیم است. تعداد افرادی که برای امنیت کشور تهدید محسوب می‌شوند به بالاترین حد خود رسیده است، ما مظهر آزادی هستیم و این باعث تنفر می‌شود.

آژانس اطلاعات داخلی آلمان هشدار داد، تعداد افراطگرایان سلفی رو به افزایش است و تعداد سربازهای بالقوه برای داعش را تقویت می‌کنند.

حدود 450 تن از آلمان سفر کرده‌اند تا به افراط گرایان در سوریه و عراق بپیوندند. حدود 150 تن از آن‌ها به آلمان بازگشته‌اند. مقامات آلمان حدود 225 مظنون را که گمان می‌رود قادر به انجام حمله در این کشور هستند، تحت نظر دارد.

اگرچه آلمان به صورت مستقیم در حملات هوایی تحت رهبری آمریکا به مواضع داعش در عراق و سوریه شرکت ندارد اما با ارسال سلاح‌ به نیروهای کرد در شمال عراق به منظور کمک به آن‌ها در راستای محافظت از خودشان در برابر افراط گرایان موافقت کرده است.

در همین حال داعش فیلم‌های تبلیغاتی در آلمان منتشر کرده که در آن تعدادی افراط گرا با لهجه آلمانی تهدید می‌کنند که پس از بازگشت به کشورشان دست به حملاتی خواهند زد.

در ماه‌های اخیر در شهرهای مختلف آلمان افراط گرایان سلفی با کردهای محلی درگیر شده‌اند.

روز یکشنبه گروهی متشکل از 4000 حامی راست افراطی دست به راهپیمایی ضد سلفی‌ها در شهر کلن زدند و با پلیس درگیر شده و 49 مامور پلیس را زخمی کردند.

رئیس آژانس اطلاعات داخلی آلمان گفت: ما نگرانیم که درگیری‌های خشونت آمیز میان افراط گرایان در خیابان‌های کشورمان افزایش یابد.

آژانس اطلاعات داخلی آلمان برآورد می‌کند که تعداد سلفی‌های آلمان در سال 2011 میلادی 3800 تن بوده که در سال 2013 به 5500 تن و در سال 2014 به 7000 تن افزایش یافته است.

آژانس اطلاعات خارجی آلمان روز سه شنبه گفت: علی رغم حملات هوایی تحت رهبری آمریکا و تلاش‌های نیروهای امنیتی عراق برای بازپس گیری خاک کشورشان داعش قادر خواهد بود تا فعلا عملیات خود در عراق را ادامه دهد.

انتهای پیام

کد N558931

وبگردی