آفتاب

نبیل العربی: راه حل نظامی برای بحران سوریه بیهوده است

نبیل العربی: راه حل نظامی برای بحران سوریه بیهوده است

دبیرکل اتحادیه عرب ضمن تاکید بر ضرورت بازنگری در خصوص سیاست‌های به کار گرفته شده برای حل بحران کنونی سوریه اعلام کرد که به کارگیری روش نظامی برای حل بحران سوریه یک حساب باز کردن بیهوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد که به کارگیری راهکار نظامی برای حل بحران کنونی سوریه علاوه بر شدت گرفتن بحران و خطرات ناشی از آن پیامدهای منفی منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین فاجعه انسانی گسترده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

نبیل العربی با اشاره به تعداد 13 میلیون آواره سوری در پی جنگ‌ این کشور افزود: تمام مردم سوریه از ادامه جنگ و کشتار و خونریزی در کشور آسیب می‌بینند.

وی در کنفرانس بین‌المللی حمایت از آوارگان سوری در آلمان از شرکت کنندگان در این نشست خواست تا از روند برقراری ثبات و امنیت در منطقه حمایت و با تلاش و همت دو چندان و طبق بندهای کنفرانس ژنو 1 برای حل بحران سوریه وارد عمل شوند.

وی درسخنان خود نسبت به تلاش‌های دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه برای حل بحران کشور قدردانی کرد و از تمام طرف‌ها و کشورهای ذی‌ربط و شورای امنیت که در راس آنهاست خواست تا برای حل بحران سوریه و مردم آن به مسئولیت خود پایبند بوده و هرچه سریعتر وارد عمل شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: اتحادیه عرب در آوریل سال 2012 میلادی از شورای امنیت خواست تا برای آتش بس در سوریه هر چه سریعتر قطعنامه‌ای را صادر کند اما این درخواست بی‌فایده بود.

نبیل العربی افزود: سازمان ملل به خوبی می‌دانست که در طول تاریخ سازمان ملل چنین کشتار و جنایاتی مانند سوریه رخ نداده است و بی‌سابقه بوده که شورای امنیت و سازمان ملل برای توقف چنین جنایاتی مداخله نکنند.

وی تصریح کرد: چنین واقعه دردناکی جامعه بین‌الملل را مجبور می‌کند تا مسئولیت‌های خود را برعهده بگیرد و برای نجات جان آوارگان سوری از نهادهای مرتبط سازمان ملل کمک بگیرد.

نبیل العربی همچنین تاکید کرد که مقابله با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی باید به صورت فراگیر و گسترده باشد و در این راه نباید تنها به راه حل نظامی اکتفا کرد چرا که باید در ابعاد سیاسی، عقیدتی، دینی و رسانه‌ای نیز با آن‌ها مبارزه کرد.

دبیرکل اتحادیه عرب در این خصوص اظهار کرد که اتحادیه عرب همواره خواهان برخورد اساسی و ریشه‌ای با عواملی است که باعث ایجاد چنین آفت‌هایی در جوامع عربی می‌شوند و خواهان این است تا هرگونه حمایت از تفکرات تروریستی که هیچ گونه ارتباطی با دین مبین اسلام ندارد، قطع شود چرا که همگان به خوبی می‌دانند که دین اسلام دین بخشش و مهربانی با تمامی ادیان و مذاهب است.

وی بار دیگر تاکید کرد که اتحادیه عرب همواره به تعهدات خود در قبال کاهش رنج و سختی مردم سوریه متعهد است و از طریق همکاری با کشورهای ذی‌ربط از جمله لبنان، اردن، عراق و دیگر کشورها برای حل بحران سوریه تلاش می‌کند و ضمن تقدیر از تلاش‌ها آنتونیو گوتیرس، کمیساریای عالی امور پناهندگان اعلام کرد که ضرورت برگزاری این نشست در پی خطرات اوضاع کنونی سوریه و تاثیرات منفی آن بر تمام منطقه احساس شد چرا که ادامه چنین بحرانی پیامدها و خطرات زیادی را در پی دارد و در نتایج آن اوضاع انسانی مردم بسیار سخت و خطرناک شده است.

وی همچنین از کشورهای اهدا کننده و سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط خواست تا برای ارائه کمک‌های بیشتر به سوریه تلاش‌ها و حمایت‌های خود را دو چندان کنند و به تعهدات مالی که در کنفرانس کشورهای اهدا کننده که با نظارت سازمان ملل و کویت مطرح شد، پایبند باشند.

انتهای پیام

کد N558860

وبگردی