آفتاب

کنترل جمعیت راهکار حل مشکلِ محیط زیست نیست

کنترل جمعیت راهکار حل مشکلِ محیط زیست نیست

محدود کردن رشد جمعیت راهکار حل مشکلات جهانی مربوط به محیط زیست پایدار نیست.

به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هرچند امروزه نگرانی‌ها در مورد تأثیر افراد روی منابع طبیعی زمین به‌ خصوص در صورت تداوم افزایش جمعیت بیش از گذشته است چرا که تأثیر آن روی محیط زیست افزایش می‌یابد و موجب تبدیل جنگل‌ها به مزارع کشاورزی، افزایش شهرنشینی، آلودگی و تغییرات جوی می‌شود اما از سوی دیگر این تصویر با آمار اخیر که نشان می‌دهد طی چند دهه گذشته سرانه باروری کاهش داشته تناقض‌هایی دارد و به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت تغییرات جمعیتی تاثیر ناچیزی بر مشکلات محیط زیستی دارد اما عاملی که بیشتر در این زمینه تاثیرگذار است افزایش ثروت و نرخ مصرف و رشد مصرف‌گرایی در جوامع است.

در این بررسی 9 سناریو مختلف برای تغییرات جمعیتی تا سال 2100 با استفاده از اطلاعات سازمان جهانی بهداشت (WHO) و پایگاه بین‌المللی داده‌های اداره آمار آمریکا مورد مطالعه قرار گرفت. مطالعه انجام شده حاکی از آن است که اقدامات برای کنترل جمعیت به عنوان یک مشکل کوتاه‌مدت کارآیی نخواهد داشت. در این بررسی همچنین به تأثیر تعداد فجایع جهانی در اواسط این قرن پرداخته شده است. کارشناسان دریافتند حتی درصورت وقوع حادثه‌ای که منجر به مرگ دو میلیارد نفر هم شود باز جمعیت جهان در سال 2100 هشت میلیارد و 500 میلیون خواهد بود.

با این حال پروفسور «باری بروک» از دانشگاه تاسمانی گفت: مطالعه ما نشان می‌دهد آموزش‌های باروری و تنظیم خانواده در سراسر جهان تأثیر بالقوه‌ای برای مهار تعداد جمعیت جهان خواهد داشت و می‌توان امیدوار بود که فشارها بر دسترسی به منابع را در طولانی مدت کاهش دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، در نتیجه این تأثیر بلندمدت باید روی کنترل مصرف و طراحی شیوه‌هایی برای حفاظت از گونه‌ها و اکوسیستم تمرکز داشته باشد.

انتهای پیام

کد N558844

وبگردی