آفتاب

انتقاد مقامات سابق آمریکا از سیاستهای اوباما در عراق و سوریه

انتقاد مقامات سابق آمریکا از سیاستهای اوباما در عراق و سوریه

سفیر سابق آمریکا در عراق در مصاحبه‌ای تاکید کرد، دولت باراک اوباما در واکنش به هشدارهای امنیتی اوایل سال جاری نسبت به پیشروی‌های داعش در عراق و تهدید آن‌ها علیه ثبات منطقه، عملا هیچ کاری انجام نداد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "جیمز جفری"، سفیر سابق آمریکا در عراق در مصاحبه با شبکه پی بی اس گفت: دولت آمریکا در قبال هشدارهای مطرح شده در ماه ژانویه هیچ عکس‌العملی نشان نداد و تنها اعلام کرد که از طریق حمایت از نیروهای مسلح عراق فشارها بر داعش را تشدید می‌کند.

جیمز جفری که بین سال‌های 2010 تا 2012 سفیر دولت اوباما در عراق بود، به شدت از تصمیمات رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرد.

از سوی دیگر "لئون پانه‌تا" وزیر دفاع سابق آمریکا و "رابرت فورد" سفیر سابق آمریکا در سوریه به شدت امتناع اوباما را از تسلیح شورشیان میانه رو در سوریه به باد انتقاد گرفتند.

لئون پانه تا گفت: گمان می‌کنم تصمیم ما برای فراهم نکردن کمک برای شورشیان اشتباه بود. شبکه پی بی سی با ساخت مستندی به نام: "خط مقدم: ظهور داعش" به مصاحبه با مقام‌های آمریکایی و تحلیل‌گران نظامی و مستقل پرداخته و از سیاست‌ اوباما در خاورمیانه انتقاد کرده است.

یکی از تحلیل‌گران سرویس تحقیقات تروریسم کنگره آمریکا معتقد است که سیاست اوباما راه را برای پیشرفت داعش در عراق هموار کرد.

با این حال افرادی همانند بن رودز، سخنگوی رئیس امنیت ملی باراک اوباما از سیاست‌های دولت آمریکا دفاع کرد و در عوض کنگره را به دلیل متوقف کردن درخواست‌ها برای مسلح کردن ارتش عراق به باد انتقاد گرفت.

در پاسخ به پرسش خبرنگار پی بی اس از ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مبنی بر اینکه آیا وی نسبت به موفقیت ائتلاف ضد داعش خوش‌بین است یا خیر، وی گفت: در این مرحله من چندان خوش بین نیستم و با ادامه کمپین هوایی باید سیاست‌ها بازنگری و تکمیل شود.

در نهایت مارتین اسمیت در مستند خود این طور نتیجه گیری کرد که این تحولات به اعزام نیروهای آمریکایی بینجامد و این در حالی است که باراک اوباما پیشتر گفته است که قصد انجام چنین کاری را ندارد. به گفته مارتین اسمیت، اوباما نهایتا چاره‌ای ندارد جز اینکه آن را بپذیرد.

انتهای پیام

کد N558722

وبگردی