آفتاب
گزارش ایسنا از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم

آغاز جلسه علنی مجلس با حضور رییس‌جمهور

آغاز جلسه علنی مجلس با حضور رییس‌جمهور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز چهارشنبه صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم را آغاز کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز چهارشنبه صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز به ریاست علی لاریجانی و با حضور 195 نفر از نمایندگان آغاز شد و در همان دقایق اولیه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش نیز به همراه نیلی وزیر پیشنهادی علوم، فانی وزیر آموزش و پرورش، علوی وزیر اطلاعات و برخی دیگر از اعضای هیات دولت برای دفاع از وزیر پیشنهادی علوم وارد مجلس شورای اسلامی شد.

علی لاریجانی حضور رییس‌جمهور و هیات دولت در مجلس را خیر مقدم گفت.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا اسامی موافقان و مخالفان عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم را به این شرح اعلام کرد: اکبریان و عبدالکریم جمیری به عنوان مخالف و غلامعلی جعفرزاده و ابراهیم نکو به عنوان موافق.

این سومین بار است که رئیس جمهور برای دفاع از وزیر پیشنهادی علوم در مجلس حضور می‌یابد. پیش از این دولت جعفر نیلی منفرد و رضا فرجی دانا را به عنوان وزرای پیشنهادی علوم معرفی کرده بود که نیلی منفرد موفق به کسب رأی اعتماد مجلس نشد و فرجی دانا بعد از گذشت چند ماه از فعالیتش از سوی مجلس استیضاح شد.

در آغاز جلسه علنی مجلس محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صحن پارلمان حضور داشت.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس در جلسه رای اعتماد، رییس‌جمهور یک ساعت برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود فرصت دارد. در ادامه نیز دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق هرکدام برای مدت 15دقیقه نطق می‌کنند.

پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف وزیر و در صورت صلاحدید رییس جمهور به مدت 30 دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی فرصت دارند. نهایتا رییس مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی را به رای مجلس می‌گذارد.

دولت یازدهم در زمان معرفی کابینه جعفر میلی منفرد را به عنوان اولین گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی کرد که وی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد. پس از آن رییس جمهور جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست وزارت علوم انتخاب کرد و در مهلت سه ماهه رضا فرجی دانا به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شد و موفق به جلب نظر نمایندگان شد.

با استیضاح رضا فرجی دانا در مردادماه سال جاری رییس جمهور محمدعلی نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد و نهایتا چهارشنبه هفته گذشته محمود نیلی احمدآبادی را به عنوان سومین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم به مجلس معرفی کرد.

انتهای پیام

کد N558692

وبگردی