آفتاب

آزار دیپلمات‌های آمریکایی در روسیه به سبک شوروی

آزار دیپلمات‌های آمریکایی در روسیه به سبک شوروی

یک شبکه خبری آمریکایی در گزارشی مدعی شد که سفارت آمریکا در روسیه در سال‌های اخیر به سبک دوران جنگ سرد هدف آزارهای مقامات امنیتی و اطلاعاتی روسیه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری ای بی سی نیوز آمریکا گزارش داد که به عنوان مثال مقامات روسیه برای آزار دیپلمات‌های آمریکایی، لاستیک ماشین آن‌ها را پنجر می‌کنند، به پست های الکترونیکی شخصی آن‌ها نفوذ می‌کنند و یا به طور محرمانه حریم خصوصی آنها را نقض کرده و وارد سکونت‌گاه های آن‌ها می‌شوند.

مقامات و کارشناسان آمریکایی می‌گویند که اینگونه اقدامات نشان می‌دهد که تاکتیک‌های ضداطلاعاتی تهاجمی متعلق به دوران شوروی سابق بار دیگر به روسیه فعلی بازگشته اند.

به گفته مقامات آمریکایی، موارد اقدامات ماموران اطلاعاتی روسیه علیه دیپلمات‌های آمریکایی در مسکو طی سال‌های اخیر به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است و چنین اقداماتی تنها در دوران جنگ سرد اتفاق می افتاده اند.

به گفته این مقامات، چنین اقداماتی هدف‌شان ایجاد یک الگوی ارعاب و آزار است که احتمالا از سوی سرویس‌ امنیتی فدرال روسیه (FSB) که معادلی برای سازمان KGB شوروی است هدایت می‌شوند.

این روند باعث نگرانی مقامات واشنگتن شده و این مقامات نسبت به رفتارهایی که با آمریکایی‌ها در مسکو می‌شود خطاب به عالی‌ترین مقامات روسی از جمله ولادیمیر پوتین رییس جمهور این کشور گلایه کرده‌اند. به گفته آمریکایی‌ها، سطح آزار دیپلمات‌های آمریکایی در مسکو در سال جاری میلادی و پس از بالا گرفتن تنشها در اوکراین بسیار زیاد شده است.

سفارت آمریکا در روسیه اواخر سال 2011 که اعتراضات ضددولتی در مسکو بالا گرفت،از افزایش اذیت و آزار علیه دیپلمات‌های این سفارت خبر داد.

مقامات سفارت آمریکا اعلام کردند که برخی از موارد آشکار این آزارها که نقض فاحش پروتکل دیپلماتیک بودند علیه مایکل مک فاول سفیر آمریکا در روسیه انجام شدند.

حتی دفتر بازرس کل وزارت امور خارجه آمریکا نیز در یک گزارش ممیزی گفت که سرویس‌های امنیتی روس فشارهای بی‌سابقه‌ای که تنها در دوران جنگ سرد قابل مشاهده بوده علیه کارکنان سفارت آمریکا اعمال می‌کنند.

به عنوان مثال مقامات آمریکایی هنگامی که به خانه‌شان بازمی‌گشتند متوجه می‌شدند که برخی از دارایی‌های آنها جابه‌جا شده و حتی پنجره خانه آنها در وسط سرمای زمستان باز مانده است.

برخی دیپلمات‌های آمریکایی نیز گفتند که ماموران امنیتی روس علنا آنها را تعقیب می‌کنند. در موارد دیگری نیز ماموران روسیه سعی می‌کردند تا ملاقات‌های عمومی دیپلماتیک آمریکایی‌ها با روس‌ها را مختل کنند. چند مامور یونیفورم‌پوشی که وظیفه حفاظت از سفارت آمریکا را به عهده داشتند، مراجعه‌کنندگان به این سفارت را آزار داده و حتی کارکنان آمریکایی این سفارت را نیز بی‌نصیب نمی‌گذاشتند.

از طرف دیگر به گفته مقامات آمریکایی روسهایی که قصد مراجعه به سفارت آمریکا را داشتند نیز هدف اعراب قرار ‌گرفته و برخی از آنها از سوی افرادی ناشناس تهدید شدند که می‌بایست یا رابطه خود را با آمریکایی‌ها قطع کنند یا هدف مجازات قرار بگیرند.

انتهای پیام

کد N558538

وبگردی