آفتاب

انعقاد قرارداد نظامی بین هند و ویتنام

انعقاد قرارداد نظامی بین هند و ویتنام

در جریان دیدار نخست وزیران هند و ویتنام در اقدام قابل توجهی توافق شد که دهلی نو به هانوی کشتی‌های نظامی بدهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که ویتنام با چین مناقشه دریایی دارد این فروش تجهیزات نظامی از سوی هند به این کشور قابل توجه است.

نارندا مودی، نخست وزیر هند امروز (سه شنبه) با نگوین تان دونگ، همتای ویتنامی خود که به دهلی نو رفته مذاکره کرد. در جریان این مذاکرات دو طرف توافق کردند تا ارتش ویتنام نوسازی شده و همچنین مشارکت هند در بخش انرژی ویتنام افزایش یابد.

هر دو کشور هند و ویتنام با چین مناقشه ارزی دارند اما مناقشه هند در رشته‌ کوه‌های هیمالیا و مناقشه ویتنام در دریای چین جنوبی است.

دهلی نو و هانوی در حالی روابط دفاعی خود را تقویت می‌کنند که هر دو کشور روابط تجاری خود با چین را افزایش داده‌اند.

نارندا مودی به خبرنگاران گفت: همکاری دفاعی ما با ویتنام یکی از مهم‌ترین بخش‌های همکاری‌های دو طرف است. در صدر دستور کار نشست نخست وزیران هند و ویتنام مساله فروش 4 کشتی گشت زنی نظامی به ویتنام بود. ویتنام می‌خواهد تدابیر دفاعی خود در مناطق غنی از انرژی دریای چین جنوبی را که در آن‌ها با چین رقابت می‌کنند تقویت کند.

ویتنام اعلام کرده که این کشتی‌های گشت زنی را برای نظارت بر سواحل و همچنین پیرامون پایگاه‌های نظامی خود در مجمع‌الجزایر اسپراتلی در دریای چین جنوبی می‌خواهد.

از ماه گذشته میلادی تاکنون مذاکرات دوطرف بر سر فروش این کشتی‌های نظامی شدت یافته است. هند اعلام کرده می‌خواهد سطح فروش تجهیزات دفاعی خود را افزایش دهد.

ویتنام در این منطقه در حال ایجاد یک نیروی بازدارنده دریایی قدرتمند است تا با چین مقابله کند و برای ایجاد این نیرو از زیردریایی‌های کلاس کیلو که ساخت روسیه هستند استفاده می‌کند.

هند و ویتنام همچنین در بیانیه مشترکی خواهان حل و فصل صلح‌آمیز مناقشه‌ها در منطقه شدند. در این بیانیه مشترک آمده است که دو کشور توافق کرده‌اند آزادی دریانوردی و پرواز هواپیماها در حریم‌های دریایی و هوایی دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی نباید مختل شده و همچنین از طرف‌های مناقشه‌ خواستند تا خویشتن‌داری به خرج داده و از تهدید و استفاده از قوای قهریه اجتناب کنند.

انتهای پیام

کد N558524

وبگردی