آفتاب

فرار گسترده مسلمانان میانمار از این کشور

فرار گسترده مسلمانان میانمار از این کشور

به گفته فعالان حقوق بشر، افزایش وحشت در استان راخین میانمار موجب فرار بی‌حد و حصر مسلمانان از این منطقه شده است.

به گفته فعالان حقوق بشر، افزایش وحشت در استان راخین میانمار موجب فرار بی‌حد و حصر مسلمانان از این منطقه شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، قایق‌هایی که روزانه مسلمانان را از راخین فراری می‌دهند حدود 900 تن را در روز جابه جا می‌کنند با وجود اینکه این سفر دریایی بسیار خطرناک است.

راخین منطقه‌ای در میانمار است که صدها هزار تن از مسلمانان در یک منطقه محافظت شده نگهداری می‌شوند.

کریس لاوا، دبر فعالان حقوق بشر در میانمار درباره تعداد فراریان ازراخین گفت: این تصمیم بی‌سابقه و بسیار زیاد است.

به گفته لاوا در پایان فصل باران معمولا تغییرات محسوسی در دما رخ می‌دهد، اما بازداشت شدن و کتک خوردن در راخین به همراه تهدیدها درباره باطل کردن شهروندی، مسلمانان را مجاب می‌کند که این ریسک را کرده و فرار کنند.

لاوا درباره تعداد فراریان مسلمان از راخین گفت، حدود 100 هزار تن از سال 2012 و آغاز درگیری‌های خونین بین بودایی‌ها و مسلمانان در راخین از طریق دریا از راخین و میانمار گریخته‌اند. در موج درگیری‌های راخین 200 تن کشته و 140 هزار تن بی‌خانمان شدند.

مقصد قایق‌های فراری معمولا تایلند و مالزی است و توسط شبکه‌های قاچاق مدیریت می شود.

دولت میانمار مسلمانان راخین را مهاجرانی از بنگلادش می‌داند و از دادن امتیاز شهروندی به اکثر آن‌ها خودداری می‌کند علاوه بر آن محدودیت‌هایی بر سفر، زندگی و حتی ازدواج آن‌ها ایجاد کرده است.

طبق آمارها طی دو هفته اخیر 9900 تن اکثرا از راخین گریخته‌اند در حالی که در اکتبر سال پیش 6300 و در نوامبر 9100 تن این کشور را ترک کردند.

فعالان حقوق بشر اعلام کرده‌اند تاکنون اطلاعی از قایق‌هایی که دو هفته پیش این کشور راترک کرده‌اند در دست نیست.

مقامات تایلند پیشتر در اواسط اکتبر اعلام کردند، قاچاقچیان انسان ده‌ها تن از مردم که در بین آنها مسلمانان میانماری هم بوده در بنگلادش دزدیده‌اند و آن‌ها را به جنوب تایلند منتقل کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N557771

وبگردی