آفتاب

لاوروف: نتایج انتخابات اوکراین را به رسمیت می‌شناسیم

لاوروف: نتایج انتخابات اوکراین را به رسمیت می‌شناسیم

وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به انتخابات پارلمانی اوکراین اظهار داشت:‌ روسیه نتایج انتخابات پارلمانی اوکراین را به رسمیت خواهد شناخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه گزارش داد: این انتخابات (انتخابات پارلمانی اوکراین) با درنظر گرفتن همه مسائل اجرا شد هرچند که همه مناطق اوکراین را دربرنگرفت.

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم ما این انتخابات را به رسمیت خواهیم شناخت زیرا برای ما مهم است که اوکراین سرانجام مقاماتی داشته باشد که با یکدیگر جدل نکنند و اوکراین را به سمت غرب یا به سمت شرق نکشند بلکه تنها به مشکلات واقعی پیش روی این کشور بپردازند.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری ریانووستی سرگئی لاوروف اعلام کرد که تصمیم دارد به مجرد منصوب شدن وزیر امور خارجه جدید اوکراین با وی دیدار کند.

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا هنگامی که دولت جدید اوکراین تشکیل شود با همتای اوکراینی خود دیدار خواهد کرد گفت: بی تردید ما هرگز روابط‌مان را متوقف نکرده‌ایم.

لاوروف در ادامه گفت: من حتی با کسانی که منصوب نشده بودند ملاقات کرده‌ام و حتی با آنهایی که در نتیجه کودتا به قدرت رسیدند نیز دیدار داشته‌ام.

انتخابات پارلمانی زودهنگام اوکراین روز یکشنبه در این کشور برگزار شد و کمیسیون مرکزی انتخابات امروز اعلام کرد که میزان حضور رای دهندگان در این انتخابات 52.42 درصد بوده است و حزب "جبهه خلق" متعلق به آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر در حال کناره‌گیری اوکراین با کسب 21.61 درصد از آرا پیشتاز است و ائتلاف تحت رهبری پترو پروشنکو رییس جمهوری اوکراین نیز با 21.45 درصد از آرا در تعقیب این حزب قرار دارد.

از سوی دیگر خبرگزاری ایتارتاس نیز به نقل از سرگئی لاوروف گزارش داد که وی امیدوار است اوکراین دولتی سازنده تشکیل داده و در راستای کاستن از تنش‌ها در این کشور و در روابط آن با مسکو تلاش کند.

این خبرگزاری به نقل از لاوروف اعلام کرد: ما امیدوار هستیم که انتخابات پارلمانی اوکراین اجازه دهد که دولتی در این کشور تشکیل شود که سازنده بوده و به دنبال تداوم و تشدید رویارویی در جامعه و در روابط با روسیه نباشد.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ناظران بین‌المللی سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کردند که انتخابات پارلمانی اوکراین به رغم ناآرامی در شرق این کشور یک گام روبه جلو برای ایجاد استانداردهای دموکراتیک بوده است.

کنت هرشتد رییس هیات ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا امروز (دوشنبه) گفت: انتخابات پارلمانی روز یکشنبه اوکراین یک انتخاب حقیقی را برای رای‌دهندگان به وجود آورد و به آزادی‌های بنیادین احترام گذاشت.

سازمان امنیت و همکاری اروپا ضمن تحسین انتخابات پارلمانی اوکراین گفت: در روز این انتخابات چند مورد مزاحمت و مسائل امنیتی پراکنده اتفاق افتاد.

این سازمان خاطرنشان ساخت که در روزهای پیش از انتخابات نیز مواردی از ارعاب و تخریب هدفمند اموال انتخاباتی اتفاق افتاد.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری رویترز معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز امروز هشدار داد که ورود ملی‌گرایان به پارلمان اوکراین می‌تواند فرایند صلح این کشور را به خطر بیاندازد.

گریگوری کاراسین معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: انتخابات پارلمانی اوکراین فرصتی را برای صلح در شرق این کشور ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به برخی توافقات ایجاد شده از سوی کی‌یف گفت: طرف‌های حامی حل و فصل صلح‌آمیز بحران داخلی اوکراین اکثریت را در پارلمان به دست آورده‌اند. این فرصت جدیدی به آن‌ها می‌دهد تا اول از همه به توافقات حاصل شده از سوی کی‌یف در شهر مینسک بازگردند.

کاراسین افزود: این حقیقت که نیروهای ملی‌گرا حمایت چشمگیری را کسب کردند و در پارلمان اوکراین نماینده خواهند داشت تهدیدی مضاعف را ایجاد خواهد کرد زیرا ممکن است مجددا این ملی‌گرایان خواهان توسل به زور و خونریزی شوند. این شدیدا خطرناک است.

انتهای پیام

کد N557354

وبگردی