آفتاب

اروپا خواهان تحقیقات روسیه درباره نقض حقوق بشر در کریمه شد

اروپا خواهان تحقیقات روسیه درباره نقض حقوق بشر در کریمه شد

کمیسیونر حقوق بشر شورای اروپا امروز (دوشنبه) اعلام کرد، مسکو باید درباره مساله قتل و ربودن فعالان در شبه جزیره کریمه که مخالف پیوستن این منطقه به مسکو بوده‌اند، تحقیقات انجام داده و فعالیت آزاد رسانه ها و حقوق اقلیت‌ها در این منطقه را تضمین کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نیلز موییزنیکس، کمیسیونر حقوق بشر شورای اروپا در گزارشی 16 صفحه‌ای مساله گم شدن سه فعال جامعه مدنی و قتل چند تن از ساکنان محلی در شبه جزیره کریمه از زمان الحاق این منطقه به خاک روسیه را برجسته کرد.

وی درباره نحوه رفتار با اوکراینی‌ها و تاتارهای شبه جزیره کریمه اظهار نگرانی کرد. تاتارها اقلیت قومی مسلمانی در شبه جزیره کریمه هستند که همه پرسی 16 مارس برای الحاق این شبه جزیره به خاک روسیه را تحریم کردند.

در بیانیه کمیسیونر حقوق بشر شورای اروپا آمده است: تمامی موارد نقض جدی حقوق بشر که از فوریه 2014 به بعد در شبه جزیره کریمه رخ دادند از جمله پرونده‌های اخیر مربوط به ربودن فعالان باید مورد تحقیق قرار گرفته و مسببان آن‌ها پاسخگو باشند.

این گزارش به طور خاص به مساله کشته شدن مارک ایوانیوک، دانش‌آموز 16 ساله‌ای که یکی از فعالان شبه جزیره کریمه بوده و در شرایطی نامشخص جان خود را از دست داد اشاره کرد.

به گفته پلیس محلی این دانش‌آموز 16 ساله طی یک حمله برق آسا و فرار عامل حمله جان خود را از دست داده است.

این گزارش همچنین قتل رشاد احمدف یکی از تاتارهایی که در دهه سوم زندگی‌اش قرار داشته و در ماه مارس جسد وی با آثار شکنجه پیدا شد را یکی از جدی‌ترین موارد نقض حقوق بشر در شبه جزیره کریمه دانست.

به گفته این گزارش، سه فعال دیگر این منطقه شامل لئونید کورژ، تیمور شاهمردانف و سیران زین‌الدینف از ماه مه تاکنون ناپدید شده‌اند.

این گزارش تصریح کرده که در ماه‌های اخیر آزادی بیان در شبه جزیره کریمه تضعیف شده و برخی رسانه‌هایی که منتقد الحاق این منطقه به خاک روسیه بودند بسته شده یا به محلی دیگر انتقال داده شده‌اند.

انتهای پیام

کد N557338

وبگردی