آفتاب

مذاکرات غیررسمی ژاپن و چین بر سر مناقشات منطقه‌ای

مذاکرات غیررسمی ژاپن و چین بر سر مناقشات منطقه‌ای

مقامات دفاعی چین چهارشنبه جاری برای مذاکراتی رسمی به منظور جلوگیری از تبدیل شدن مناقشات منطقه‌ای به درگیری‌های مسلحانه با هیاتی از مقامات ژاپن در پکن دیدار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان با درخواست‌های توکیو برای برگزاری نخستین دیدار رسمی میان شینزو آبه، نخست وزیر این کشور و شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، اعضای سابق نیروهای دفاع شخصی هوایی و دریایی ژاپن روز چهارشنبه با مقامات دفاعی کنونی چین دیدار می‌کنند.

بنیاد صلح ساساکاوای ژاپن که در سال‌های گذشته در چنین مذاکراتی شرکت داشته، در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به درگیری مسلحانه در نزدیکی جزایر سنکاکو تحت کنترل توکیو میزبان این نشست خواهد بود. این جزایر در چین به جزایر "دیائویو" معروف است.

این بنیاد گفت، یک نشست دو روزه در پکن و پس از آن دو نشست دیگر در ماه‌های آتی در ژاپن یا چین برگزار خواهد شد.

یکی از مقامات این بنیاد گفت: ما پیش از سرگیری مذاکرات رسمی میان مقامات دفاعی میزبان این نشست خواهیم بود و امیدواریم به تعمیق روابط میان این دو کشور و ایجاد جوی مثبت برای روابط دو جانبه کمک کنیم.

اگر چه نشانه‌هایی از بهبود روابط میان توکیو و پکن وجود دارد اما مناقشات منطقه‌ای و خشم چین از اقدامات تهاجمی ژاپن در نیمه اول قرن بیستم بر این روابط تاثیر منفی گذاشته است.

انتهای پیام

کد N557332

وبگردی