آفتاب
رویترز:

ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند که به تعهدات‌شان پایبندند

ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند که به تعهدات‌شان پایبندند

اگر چه مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است، برخی اعضای کنگره آمریکا در حال آماده شدن برای ایجاد یک بحران بر سر یک توافق هستند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: ایرانی‌ها در ماه‌های گذشته ثابت کرده‌اند که به تعهدات‌شان پایبنداند.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از خبرگزاری رویترز، اگر چه مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است، برخی اعضای کنگره آمریکا در حال آماده شدن برای ایجاد یک بحران بر سر یک توافق هستند.



باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا ممکن است ابتدا کنگره را کنار بگذارد و برای رسیدن به توافق نهایی تحریم‌ها علیه ایران به حالت تعلیق درآورد و سپس زمانی ‌که اطمینان حاصل شود ایران به تمام تعهداتش طبق این توافق عمل کرده است از کنگره بخواهد تا آن‌ها را به طور دائمی لغو کند.



به طور قطع بسیاری از این قانون‌گذاران که هنگام اعمال تحریم‌های ایران در سال‌های 2010 و 2011 به رییس‌جمهور حق تعلیق این تحریم‌ها را دادند به انتقادات‌شان از این اقدام احتمالی اوباما پایان خواهند داد اما یک نکته دیگری که وجود دارد این است که تنها کنگره می‌تواند این تحریم‌ها را به طور دائم لغو کند، پس هیچ دلیلی برای مانع‌تراشی وجود ندارد. اما به معنای واقعی چه چیزی در حال جریان است؟



رویترز در ادامه نوشت: جواب این سوال بسیار ساده است؛ اگر شما برای جنگ با ایران پس از حصول توافق نهایی با این کشور می‌اندیشید، بهترین و احتمالا" آخرین فرصت برای نابود کردن توافق نهایی درست زمانی است که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه رسیده است. این می‌تواند زمانی باشد که پایبندی به تعهداتش در این توافق باید ثابت شود و بی‌اعتمادی به تمایلات ایران هنوز به قوت خود باقی است.



در واقع اریک کانتور، رهبر پیشین اکثریت مجلس نمایندگان این تاکتیک را در ماه ژانویه پس از آن‌که توافقی اولیه میان ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال 2013 حاصل شد مطرح کرده بود.



از طرفی دیگر ایرانی‌ها به دلایلی کاملا" متفاوت از جنگ‌طلبان کنگره خواهان لغو فوری تحریم‌ها هستند.



در این میان دولت باراک اوباما به دنبال یافتن راهی است تا به تهران پیشنهاد دهد تحریم‌ها را به صورت قابل بازگشت تعلیق کند و سپس در صورت همکاری ایران آن‌ها را به طور دائمی لغو کند.



مخالفان کنگره از آن‌جایی که نگران این پیشنهاد هستند که استراتژی اوباما ایرانی‌ها را ترغیب خواهد کرد تا محدودیت‌هایی را در برنامه هسته‌ای‌شان بپذیرند، به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نظارت بر تأسیسات هسته‌ای‌شان را بدهند و با آژانس همکاری کنند که این کار راه را برای لغو دائم و کامل تحریم‌ها هموار خواهد کرد. این سناریو مخالفت کنگره را تضعیف خواهد کرد چون ایرانی‌ها اجازه خواند یافت تا در یک دوره یک‌ساله قابل اعتماد بودن‌شان را ثابت کنند و نشان دهند به تعهدات‌شان پایبندند.



به گزارش رویترز، تأثیر دیپلماسی اوباما در قبال ایران بر کنگره در ماه ژوییه قابل رویت بود، زمانی که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسید و مذاکره کنندگان این مذاکرات را چهار ماه دیگر تمدید کردند. اغلب قانون‌گذاران تمدید را انتظار داشتند و معتقد بودند که این مسأله راه را برای فشار جنگ‌طلبان به منظور اعمال تحریم‌های بیش‌تر باز خواهد کرد. اما تمدید مذاکرات به گونه‌ای بود که موجب نقض توافق اولیه نشود.



بر خلاف انتظارات، تمدید چهارماهه مذاکرات موجب بروز تنش بر سر دیپلماسی و تحریم‌ها نشد. سه عامل می‌تواند نشان دهد که چرا جنگ‌طلبان این مبارزه را پیش از شروع پایان دادند. اول این‌که، تمرکز جنگ‌طلبان بین توافق اولیه ژنو و حمایت از اسراییل در جنگ برابر حماس تقسیم شده بود. دوم این‌که، حامیان دیپلماسی رییس‌جمهور زمینه را در کنگره فراهم کرده و منافع را برای دفاع از آن آماده کرده بودند. آخرین دلیل نیز که مهم‌ترینش است این است که توافق اولیه هسته‌ای یک موفقیت بود.



بنابراین، با توجه به تمام این مسائل ایرانی‌ها به تمام تعهدات و قول‌های‌شان عمل کرده‌اند و برای تقلب تلاش نکردند. به همین دلیل تصویب اقدامات ضدایرانی در کنگره سخت‌تر شده است. هم‌چنین جنگ‌طلبان کنگره فهمیده‌اند برای تخریب مذاکرات لازم است که همین الان وارد عمل شوند نه دیرتر.




کد N556977

وبگردی