آفتاب

امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان ملی استاندارد و سازمان پدافند غیرعامل

امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان ملی استاندارد و سازمان پدافند غیرعامل

صبح امروز طی مراسمی تفاهمنامه میان سازمان ملی استاندارد و سازمان پدافند غیرعامل به امضای روسای این دو سازمان رسید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صبح امروز در همایش استانداردسازی، مقاوم‌سازی خوداتکایی و پدافند غیرعامل که در وزارت کشور برگزار شد تفاهمنامه‌ای به امضای نیره پیروزبخت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان ملی استاندارد و سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل رسید.

در این مراسم همچنین از آیین‌نامه‌های فنی و مهندسی سازمان پدافند غیرعامل نیز رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، نیره پیروزبخت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان ملی استاندارد در این مراسم با بیان اینکه در مواجهه با پدیده‌های جدید و نوظهور ابتدا باید شناخت کافی نسبت به آنها به دست بیاوریم، خاطرنشان کرد: در قرن حاضر ما با پدیده‌های نوظهور بسیاری مواجه هستیم که در پی آنها بسیاری از مفاهیم و کارکردها تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه زمانی که وارد عصر حاضر شدیم بسیاری از روش‌های قدیمی و سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای امروز نیستند، گفت: ما در عصری به سر می‌بریم که دانایی‌محوری و انفجار اطلاعات از شاخصه‌های آن است به همین دلیل باید نسبت به موضوعات و پدیده‌های عصر امروز آگاهی تمام و کمال داشته باشیم.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه پدافند غیرعامل به دلیل شروع عصر حاضر موضوعیت پیدا کرده است، گفت: مفهوم غیرعامل امروز به کار می‌آید و بدین معناست که ما باید در عصر حاضر به ابزارها و روش‌های جدیدی تجهیز باشیم.

پیروزبخت همچنین با بیان اینکه استاندارد به معنای نظمی مبنی بر قاعده و قانون است، اظهار کرد: چنانچه ما سه اصل قاعده و قانون را رعایت کنیم مطمئنا می‌توانیم جلوی بسیاری از ناهنجاری‌ها و تحرکات و اتفاقات ناخوشایندی که امروز با آنها مواجه هستیم، بایستیم.

وی همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به نتایج شفاف‌سازی فضای تجاری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور در مورد امضای تفاهمنامه مشترک با سازمان پدافند غیرعامل، خاطرنشان کرد: طی مذاکراتی که با سازمان پدافند غیرعامل داشتیم دریافتیم که می‌توانیم بسیاری از نیازهای سازمان پدافند غیرعامل را طی استانداردهای ملی و بر مبنای استانداردهای بین‌المللی تبیین کنیم. در تفاهم‌نامه مورد نظر نیز قید کرده‌ایم که هر دو سازمان بتوانند در جهت بهبود بیشتر فضای اقتصادی و تجاری کشور کمک کنند.

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل به بیان اهمیت پدافند غیرعامل و نگاه پدافند غیرعامل به استاندارد پرداخت و گفت: چنانچه امروز بتوانیم اقدامات، مفاهیم و اصول پدافند غیرعامل را در قالب‌های استانداردهای ملی کشور تولید کنیم در موضوع پدافند غیرعامل به پیشرفت بسیار عمده‌ای دست خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه در پدافند غیرعامل ما مفاهیم را به سه دسته تقسیم‌بندی کردیم، خاطرنشان کرد: دسته اول مفاهیم، مفاهیم راهبردی هستند که این مفاهیم ماهیتی راهبردی و استراتژیک دارند و برنامه‌های بلندمدتی همچون آمایش سرزمینی و برنامه‌های کلان موضوعی و چشم‌اندازها و سیاست‌های کلی در این دسته قرار می‌گیرند. در این مفهوم دستگاه‌های مختلفی از جمله مجلس،‌ هیات دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... مخاطب هستند و خروجی نیز برنامه‌ای استراتژیک نتیجه می‌شود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه در لایه پایین‌تر مفاهیم به زیرساخت‌ها و حوزه مهندسی می‌رسیم، گفت: در این مرحله مفاهیم پدافند غیرعامل با ادبیات مهندسی و صنعتی در قالب آیین‌نامه‌ها خودنمایی می‌کند و این بخش می‌تواند کاملا مبزوج استاندارهای ملی کشور قرار بگیرد.

جلالی با تاکید بر اینکه در لایه مهندسی استاندارد زبان پدافند غیرعامل است، اظهار کرد: استانداردهای عمومی و ملی حداقل الزاماتی هستند که باید در حوزه‌های مهندسی اجرا شوند. رعایت استاندارد در لایه مهندسی خط قرمز پدافند غیرعامل به حساب می‌آید.

رییس سازمان پدافند غیرعامل در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه احساس می‌شود که در موضوع پدافند ادبیاتی مشترک و هم‌پوشانی ماموریتی با سازمان ملی استاندارد وجود دارد، خاطرنشان کرد: تا به امروز تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا بتوانیم در قالب تفاهمنامه‌ای در حوزه‌های اجرایی فعالیت‌های مشترک و همکاری‌های گسترده‌ای با سازمان ملی استاندارد داشته باشیم. در همین راستا نیز کارگروهی متشکل از واحدهای فنی سازمان پدافند غیرعامل و رییس کمیته پدافند غیرعامل سازمان ملی استاندارد تشکیل شده است تا بتوانند مفاهیم مورد نظر را اجرایی و پیگیری کنند.

انتهای پیام

کد N556817

وبگردی