آفتاب
مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه وزارت راه و شهرسازی:

استفاده از ظرفیت‌های مردمی مهمترین رویکرد در طرح‌های توسعه شهری است

استفاده از ظرفیت‌های مردمی مهمترین رویکرد در طرح‌های توسعه شهری است

سیستم قهری پاسخگوی تخریب بافت‌های تاریخی نخواهد بود بلکه با ورود در حوزه سیاستگذاری و تعامل بین وزارت کشور و راه و شهرسازی می‌توان سرعت تخریب این بافت‌ها را کاهش داد.

مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی، با تاکید بر حفظ و توجه به بافت‌های تاریخی ارزشمند، گفت: سرعت تخریب بافت‌های تاریخی در سال‌های اخیر افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا از گرگان، فرزانه صادق مالواجرد، در حاشیه نخستین گردهمایی مدیران شهرسازی و معماری، ادارات كل راه و شهرسازی كشور در گرگان اظهار کرد: علل زیادی در تخریب بافت‌های تاریخی تاثیر گذارند که نگاه اقتصادی سهل الوصول یکی از آنهاست که باعث افزایش سرعت تخریب شده است.

صادق، افزود: بخشی دیگر از تخریب بافت‌های تاریخی به دلیل موازی کاری دستگاه‌ها به‌ وجود می‌آید.

او اضافه کرد: همه ما به چشم می‌بینیم که سرعت تخریب بافت‌های تاریخی با ساخت آپارتمان‌ها و رها شدن آنها به حال خود، تعریض‌ها و بازگشایی‌هایی که در معابر می‌شود در حال انجام است.

صادق معتقد است: بافت تاریخی فقط شامل تک بنا نمی‌شود بلکه مجموعه فعالیتها، حرکت‌ها و سلسه مراتبی که در بافت‌ها وجود دارد، آن بافت را تعریف می‌کنند.

او با بیان اینکه شروع پروژه‌هایی مثل مسکن مهر می‌توانست احیا کننده بافت‌های تاریخی باشد، افزود: تغییر رویکردهای شرایط فعلی، به حفظ و احیای بافت‌های تاریخی توجه ویژه‌ای دارد.

به گفته او، بر همین مبنا، شورای عالی شهرسازی و معماری اقدام به آسیب شناسی چندین شهر کشور کرده است.

صادق ادامه داد: تشکیل شورای هماهنگی بافت‌های تاریخی نیز که در برنامه سوم و چهارم توسعه به بررسی اتفاقات بافت‌ها می‌پرداخت، هم اینک در دستور کار قرار دارد.

او خاطر نشان کرد: در صورتی که تشکیل این شورا مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری هم نشود در برنامه ششم توسعه گنجانده خواهد شد.

این مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی اظهارکرد: این شورا به ریاست استاندار و عضویت و دبیری میراث فرهنگی باید تشکیل شود و تولیت اماکن متبرکه استان‌ها و شهرها نیز باید برای هماهنگی اتفاقات، عضو این شورا باشند.

به گفته صادق، عضویت دو نفر از حرفه ورزان و اساتید و نماینده نهادهای مردم نهاد ساکن در بافت‌ها و یا دلسوزان این بافت‌ها، در تصمیمات شورا تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل دفتر معماری وزارت راه و شهرسازی، اختلاط بافت فرسوده را در بافت تاریخی، اشتباهی دانست که همپوشانی می‌شود و معضل تخریب بافت‌های تاریخی را بیشتر می‌کند.

او تصریح کرد: این موضوع باعث می‌شود احیای بافت‌های تاریخی فقط در نوسازی آنها دیده شود در حالی که احیای بافت تاریخی، بهسازی است.

به گفته صادق، بافت فرسوده نیازمند نوسازی است چون ویژگی ارزشی ندارد و باید بسلامت برسد ولی بافت تاریخی، صبغه و ارزش‌هایی دارد که باید احیا شود و ادغام این دو در بافت‌های تاریخی آسیب می‌زند.

او با اظهار امیدواری از اینکه حساسیت مدیران شهرسازی به این موضوع بیشتر شود، متذکر شد: سیستم قهری پاسخگوی تخریب بافت‌های تاریخی نخواهد بود بلکه با ورود در حوزه سیاستگذاری و تعامل بین وزارت کشور و راه و شهرسازی می‌توان سرعت تخریب این بافت‌ها را کاهش داد.

اولین گردهمایی مدیران شهرسازی و معماری ادارات كل راه و شهرسازی كشور با حضور معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی درگرگان برگزار شد.

کد N556564

وبگردی