آفتاب

انتخابات در هائیتی باز هم به تعویق افتاد

انتخابات در هائیتی باز هم به تعویق افتاد

دولت هائیتی انتخابات مجلس و شهرداری‌های این کشور را که قرار بود روز یکشنبه برگزار شود، به زمان دیگری موکول کرد و موجب خشم مردم شد.

دولت هائیتی انتخابات مجلس و شهرداری‌های این کشور را که قرار بود روز یکشنبه برگزار شود، به زمان دیگری موکول کرد و موجب خشم مردم شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حقیقت سه سال از موعد برگزاری این انتخابات در هائیتی می‌گذرد. با این حال دولت تاریخ جدید برگزاری این رای‌گیری‌ها را اعلام نکرده و میشل مارتلی، رئیس‌جمهوری هائیتی وعده داده تا «در سریع‌ترین زمان ممکن» این انتخابات را برگزار کند.

مردم هائیتی قرار بود تا دیروز پای صندوق‌های رای رفته و 20 سناتور، 102 معاون و مقام مربوط به شهرداری را انتخاب کنند.

مردم هائیتی در اعتراض به عدم برگزاری انتخابات، برکناری مارتلی را به دلیل عدم توانایی در برگزاری یک انتخابات در این کشور خواستار شدند. در جریان این اعتراض، بسیاری از مردم از شهرهای کوچک‌تر به پورتوپرنس، پایتخت هائیتی آمده و در مهم‌ترین خیابان‌های این شهر با در دست گرفتن پلاکاردهای قرمز رنگ خواستار برکناری رئیس‌جمهور شدند.

پلیس نیز در واکنش به این اعتراضات تنها مانع تظاهرات مردم در محل شورای انتخاباتی ایالتی که مسوول برگزاری این انتخابات بود، شد.

پیش از این مارتلی دستور اجرای انتخابات را برای 26 اکتبر صادر کرده بود اما مجمع ملی به دلیل "وضعیت بد سیاسی" این کشور قانون انتخاباتی را به موقع تصویب نکرد.

قانون‌گذاران و مخالفان مانع اقدامات جهت برگزاری انتخابات شدند چراکه به اعتقاد آنها قوانین مربوط به آن توسط کمپین مارتلی آماده شده است.

شکست در برگزاری این انتخابات به این معنی است که زمان فعالیت مابقی اعضای پارلمانی که دوره‌اش در حال اتمام است، به پایان می‌رسد و مارتلی به واسطه حکمی بر امور تسلط می‌یابد.

هائیتی، فقیرترین کشور در نیم‌کره غربی است و هنوز دوران سختی را پس از زمین‌لرزه سال 2010 سپری می‌کند. این کشور با سختی‌های دوران استعماری، پسا استعماری، قوانین فاسد، ناآرامی‌های مدنی و بلایای طبیعی دست و پنجه نرم می‌کند.

انتهای پیام

کد N556541

وبگردی