آفتاب

28 کشته طی درگیری‌ها در بنغازی لیبی و جنوب غرب طرابلس/آخرین مقر تندروها‌ در محاصره ارتش

28 کشته طی درگیری‌ها در بنغازی لیبی و جنوب غرب طرابلس/آخرین مقر تندروها‌ در محاصره ارتش

در ادامه ناامنی‌ها در لیبی مناطق جنوب غربی طرابلس، پایتخت لیبی شاهد وقوع درگیری‌های شدید میان نیروهای فجر لیبی و "ارتش قبایل" بود، این در حالی است که درگیری‌ها در بنغازی بار دیگر از سر گرفته شده و بنابر گزارش منابع پزشکی در این درگیری‌ها طی 24 ساعت گذشته دست کم 28 تن کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه الجزیره، درگیری‌ها در اطراف منطقه ابوشیبة واقع در غرب طرابس ادامه دارد تا جایی که نیروهای فجر لیبی از پیشروی افراد قبایل و نیروهای سرایا وابسته به گردان‌های القعقاع و الصواعق به این منطقه جلوگیری کردند.

در همین حال، نیروهای گردان‌های القعقاع و الصواعق با موشک و تانک‌های خود شهر ککلة را هدف خود قرار دادند.

از سوی دیگر، سخنگوی ستاد مشترک ارتش لیبی اعلام کرد که درگیری‌ها در بنغازی به ویژه در ورودی غربی آن و در پادگان گردان 17 فوریه، همچنان ادامه دارد.

در این راستا فرماندهی کل ارتش لیبی از ساکنان مناطق شهر بنغازی خواست تا منازل‌شان را خالی کنند درحالی که نیروهای ارتش منطقه اللیثی در بنغازی را تحت تصرف خود درآورده‌اند و آماده می‌شوند تا هر زمان به آنجا حمله کنند.

شاهدان عینی اظهار کردند که درگیری‌های میان نیروهای وابسته به خلیفه حفتر، فرمانده سابق نیروهای زمینی ارتش ملی لیبی و افراد مسلح وابسته به نیروهای شورای انقلابیون بنغازی در این مناطق همچنان ادامه دارد.

پیشتر یک منبع وابسته به پادگان گردان 17 فوریه در بنغازی کنترل نیروهای وابسته به خلیفه حفتر به این پادگان را تکذیب کرد.

اخبار ضد و نقیضی در خصوص آنچه که در گردان 17 فوریه اتفاق افتاده منتشر شده و نیروهای حفتر اعلام کردند، کنترل این پادگان را به دست گرفته و آنچه که هم اکنون رخ داده عملیات پاکسازی باقی مانده مین‌ها و مواد منفجره است، اما منابع داخل این پادگان کنترل نیروهای حفتر بر این پادگان را تکذیب و اعلام کردند بعد از درگیری‌ها آرامش نسبی در آنجا برقرار است.

در شهر بنغازی نیز درگیری‌ها میان نیروهای مسلح وابسته به انتفاضه 15 اکتبر که از سوی حفتر حمایت می‌شوند و نیروهای گروه انصار الشریعه وابسته به شورای انقلابیون لیبی شدت یافته است.

شاهدان عینی اعلام کردند که جنگ خیابانی میان انتفاضه 15 اکتبر و انصار الشریعه در منطقه الثامة بنغازی به شدت بالا گرفته و به منطقه الصابری نیز کشیده شده که در نتیجه آن برخی از خانواده‌های ساکن منطقه پا به فرار گذاشته‌اند.

در دو روز گذشته نیروهای نظام به دستور رئیس ستاد مشترک ارتش لیبی به منازل نیروهای انقلابیون بنغازی حمله کردند که در جریان این حملات منزل وسام بن حمید، فرمانده نیروهای بازدارنده‌ لیبی 1 و همچنین منزل محمد العربی، فرمانده نیروهای بازدارنده لیبی 2 ویران شد.

از سوی دیگر، مسئولان نظامی لیبی اعلام کردند که درگیری میان ارتش لیبی و شبه نظامیانی که سعی دارند یکی از بزرگترین پادگان‌های بنغازی را پس بگیرند به شدت گسترش یافته تا جایی که در این درگیری‌ها 12 تن کشته شدند.

این درگیری‌ها در پی کنترل گسترده ارتش لیبی بر بیشتر مناطق بنغازی که پیشتر بخش زیادی از آن تحت کنترل شبه نظامیان تندرو قرار داشت، رخ داد.

در 10 روز گذشته و در جریان درگیری‌های خیابانی در بنغازی دست کم 130 تن کشته شدند.

ارتش لیبی پیشتر در جریان حمله به شبه نظامیان در بنغازی توانست آن‌ها را از اطراف فرودگاه کشور و پادگان 17 فوریه که یکی از مقرهای اصلی آن‌ها در شهر بود، خارج کند.

در همین راستا ساکنان بنغازی اظهار کردند که گردان‌های ارتش، شبه نظامیان تندرو را در دیگر بخش‌های شهر کشته که در نتیجه آن ساکنان شهر برای دوری از درگیری‌ها از شهر خارج شدند.

کشور لیبی همچنان میان نیروهای قبائل و گروه‌های سیاسی تندرو تقسیم شده تا جایی که بعد از تسلط گروه‌های مسلح بر شهر مصراته واقع در غرب لیبی دو دولت برای مشروعیت خود با یکدیگر درحال نزاع هستند.

نیروهای غربی و کشورهای همجوار لیبی همواره از تبدیل شدن به درگیری‌های لیبی به جنگ داخلی هراس دارند.

انتهای پیام

کد N556451

وبگردی