آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: مشارکت حوثی‌ها در ساختار قدرت یمن برای عربستان قابل قبول نیست

هانی‌زاده: مشارکت حوثی‌ها در ساختار قدرت یمن برای عربستان قابل قبول نیست

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: هر حرکت نامعقولی در یمن می‌تواند به جنگ شیعه و سنی در این کشور منجر شود.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از تحولات فعلی یمن و مسأله انتخاب اعضای کابینه در این کشور گفت: با توجه به شرایط موجود یمن و پیروزی نسبی حوثی‌های یمن برای طرح مطالبات مشروع خود متأسفانه عربستان سعودی ورودی تخریبی به یمن داشته و با استفاده از عناصر القاعده تلاش کرد تا وضعیت این کشور را دچار بحران سازد و از حضور حوثی‌ها در صحنه سیاسی و چرخه قدرت یمن جلوگیری کند.

وی افزود: عربستان با انتخاب خالد البحاح به عنوان نخست وزیر که چهره نسبتا معقولی در میان شیعیان و زیدی‌های یمن است، خیلی موافق نیست و لذا آن را به عنوان یک پیروزی برای حوثی‌ها تلقی می‌کند از این رو سعی عربستان و حتی سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس این است که از استقرار کابینه و ثبات در یمن جلوگیری کنند. لذا نوعی صف‌آرایی و صف بندی در یمن به وجود آمده است و برخی قبایل تعز و مکلا و حذرالموت که ارتباط سنتی با عربستان دارند در مقابل حوثی‌ها مسلح شدند، به نظر می‌رسد هر گونه حرکت نامعقولی در یمن ممکن است به یک جنگ شیعه و سنی در این کشور منجر شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نیروهای القاعده هم به عملیات انتحاری علیه حوثی‌ها دست زدند و این نشان می‌دهد که اوضاع یمن اوضاع پایداری نیست و باید در انتظار تشکیل کابینه خالد بحاح به عنوان نخست وزیر پیشنهادی بود تا ببینیم حوثی‌ها در کابینه جدید به مطالباتشان خواهند رسید یا هم‌چنان درگیری‌ها ادامه خواهد یافت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اوضاع یمن، اوضاع مناسبی نیست و فضای بحران‌زایی بر عرصه سیاسی این کشور حاکم است.

هانی‌زاده درباره تصمیم حوثی‌ها برای اعطای سهم خود در کابینه جدید به مردم یمن جنوبی تصریح کرد: حراک جنوبی یا جنبش جنوب یمن به عنوان مجموعه‌ای هستند که احساس می‌کنند در طول حاکمیت علی عبدالله صالح و به طور مشخص از سال 1990 که دو یمن در هم ادغام شدند به حاشیه رانده شدند و تمام پست‌های کلیدی در اختیار نیروهای یمن شمالی قرار گرفت لذا نسبت به حوثی‌ها و انصارالله احساس همدردی می‌کنند. الان نزدیکی فکری و سیاسی زیادی میان حوثی‌ها و جنوب یمن وجود دارد ولی در عین حال عبدالملک الحوثی رهبر سیاسی حوثی‌ها تلاش دارد تا برخی وزارتخانه‌های کلیدی را هم در اختیار داشته باشد.

وی افزود: در واقع زمانی که حوثی‌ها موافقت کردند خالد بحاح نخست‌وزیری را بر عهده بگیرد قرار بود که 10 وزارتخانه به حوثی‌ها داده شود اما متأسفانه این تعداد به 6 وزارتخانه رسید که حال قرار شد رایزنی‌هایی بین جنبش جنوب و حوثی‌ها صورت گیرد تا در نهایت حدود یک سوم از کابینه در اختیار حوثی‌ها و جنبش جنوب قرار گیرد. منتها الان رایزنی‌ها بر سر مسائل وزارتخانه‌ها کلیدی است که به نظر می‌رسد فشارهای زیادی هست که وزارتخانه‌های غیرکلیدی در اختیار حوثی‌ها و جنبش جنوب قرار گیرد.

وی درباره حضور گروه‌های تروریستی در یمن در شرایط تشکیل کابینه در این کشور بیان کرد: به تحریک عربستان و آمریکا و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سعی می‌شود از طریق مقابله مسلحانه با حوثی‌ها، جایگاه آنها تضعیف شود و لذا عملیات‌های انتحاری زیادی از سوی القاعده علیه تجمعات حوثی‌ها صورت گرفته است. عربستان با تحریک گروه‌های مسلح برای مقابله با حوثی‌ها و جلوگیری از شکل‌گیری کابینه‌ای که رضایت‌مندی حوثی‌ها را داشته باشد، تمام تلاشش را به کار می‌بندد تا از شکل‌گیری این کابینه بر اساس فرمول انصارالله و جنبش جنوب جلوگیری کند. از این رو به نظر می‌رسد برخی کشورهای عربی نمی‌خواهند یمن از آرامش و استقرار برخوردار باشد و حوثی‌ها هم در ساختار قدرت مشارکت داشته باشد. لذا مشارکت حوثی‌ها در ساختار قدرت یمن برای عربستان قابل قبول نیست زیرا یک سری ارتباطات و رگه‌های ارتباطی عقیدتی میان شیعیان شرق عربستان و هم‌چنین حوثی‌های یمن وجود دارد و این امر موجب وحشت عربستان است.

انتهای پیام

کد N556390

وبگردی