آفتاب

بوکوحرام از زنان و دختران ربوده شده در خط مقدم خشونت‌ها استفاده می‌کند

بوکوحرام از زنان و دختران ربوده شده در خط مقدم خشونت‌ها استفاده می‌کند

براساس یک تحقیق جدید مشخص شد، بوکوحرام از زنان و دختران ربوده شده نیجریایی در خط مقدم خشونت‌ها و ارتکاب جنایات استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیده بان حقوق بشر با شهادت گرفتن از ده‌ها تن از زنان و دخترانی که پیشتر توسط بوکوحرام ربوده شده و سپس آزاد شدند، اعلام کرد که این افراد از نظر جسمانی و روانی توسط این شبه نظامیان مورد سوء‌استفاده قرار گرفته‌اند.

شبه‌نظامیان بوکوحرام حدود 30 کودک از جمله دختران 11 ساله را چند روز پیش در استان بورنو ربودند. پیشتر نیز دست کم 40 زن و دختر در استان آداما ربوده شدند.

هر دوی این آدم ربایی و تداوم ناآرامی‌ها در شمال شرق نیجریه و شمال کامرون این تردید را درباره آتش بس میان شبه نظامیان و دولت و توافق برای آزادی دانش آموزان دختر ربوده شده از آوریل سال جاری میلادی به وجود آورده است.

در گزارش دیده بان حقوق بشر یک زن 19 ساله که توسط این شبه نظامیان برای سه ماه در اردوگاه نگهداری می‌شد گفت که وی را مجبور کردند تا در حملات شرکت کند.

وی گفت: به من گفتند تا زمانی که شبه نظامیان در حال نبرد هستند در میان درختان مخفی شوم و گلوله و فشنگ نگه دارم. آن‌ها همزمان با تداوم و تشدید درگیری‌ها به سراغم می‌آمدند و گلوله می‌گرفتند. زمانی که نیروهای امنیتی به سمت، آمدند من از ترس روی زمین خوابیدم. در یک عملیات دیگر به من چاقویی دادند تا یکی از پنج غیرنظامی دستگیر شده را که به اردوگاه آورده بودند، بکشم. من ترسیدم و این کار را نکردم. زن رهبر اردوگاه چاقو را گرفت و آن مرد را کشت.

در ادامه این گزارش آمده است، حملات توسط عاملان انتحاری زن که اوایل سال جاری میلادی رخ داد، گمانه‌زنی‌ها را در این باره شدت داد که بوکوحرام احتمالااز زنان و دختران جوان ربوده شده برای انجام این حملات استفاده می‌کند. اما شواهد آشکاری در این باره وجود ندارد.

در مجموع از 30 زن و دختر جوانی که از آوریل 2013 تا آوریل 2014 مورد مصاحبه قرار گرفتند و از جمله 12 تن از 57 دختری که موفق شدند از چنگ بوکوحرام بگریزند، افرادی بودند که اذعان کردند بوکوحرام مجبورشان کرده ازدواج کنند یا دینشان را عوض کنند.

بوکوحرام از آغاز ناآرامی‌ها و خشونت‌ها در 2009 از آدم ربایی به ویژه ربودن دختران و زنان جوان به عنوان یک تاکتیک استفاده می‌کند اما دیده بان حقوق بشر اعلام کرده که مقام‌های نیجریه برای جلوگیری از این مساله هیچ کاری انجام نداده است.

مدیر آفریقایی دیده بان حقوق بشر گفت، نجات یافتگان این آدم ربایی‌ها از حمایت کافی از جانب دولت برخوردار نیستند.

انتهای پیام

کد N556377

وبگردی