آفتاب
در میان استقبال گسترده مردم؛

نتایج رسمی انتخابات پارلمانی تونس امروز اعلام می‌شود/اوباما به تونسی‌ها تبریک گفت

نتایج رسمی انتخابات پارلمانی تونس امروز اعلام می‌شود/اوباما به تونسی‌ها تبریک گفت

در پی مشارکت گسترده تونسی‌ها در انتخابات پارلمانی شمارش آرا آغاز شده و نتایج نشان دهنده میزان مشارکت 8 / 61 درصدی تونسی‌ها در این انتخابات است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، تونسی‌ها از صبح روز یکشنبه به پای صندوق‌های رای رفتند تا نمایندگان خود را در پارلمان جدید انتخاب کنند و پس از بسته شدن مراکز رای گیری بلافاصله شمارش آراء آغاز شد و نتایج شمارش آراء تاکنون نشان می‌دهد که 8 / 61 درصد تونسی‌ها در رای گیری شرکت کردند.

همچنین الباجی قائد السبسی، رهبر حزب ندای تونس در سخنانی اعلام کرد: ما امیدواریم حزب ندای تونس بتواند بیشترین میزان رای را در انتخابات از آن خود کند و به مکان اول دست یابد.

وی تاکید کرد: تا پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات از سوی هیات انتخابات نمی‌توانیم در مورد نتایج آن صحبت کنیم.

از سوی دیگر، عبدالحمید جلاصی، معاون رئیس حزب النهضه تونس از گروه‌های سیاسی خواست منتظر اعلام نتایج از سوی هیات عالی انتخابات باشند.

وی گفت: روند انتخابات مورد قبول است.

همچنین خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که براساس نتایج اولیه پس از شمارش بیش از نیمی از آراء حزب ندای تونس و جنبش النهضة در صدر قرار دارند و حزب ندای تونس پس از شمارش 57 درصد آراء حزب ندای تونس 39 درصد و جنبش النهضة 33 درصد را کسب کرده‌اند.

این در حالی است که هیات عالی ناظر بر انتخابات پارلمانی تونس از همگان خواست تا از پیش بینی نتایج خودداری کرده و منتظر اعلام نتایج رسمی از سوی این هیات باشند.

این هیات اعلام کرد: برخی از برگه‌های رای گیری هنوز به مراکز جمع آوری آراء نرسیده‌اند اما هیچ گونه تقلبی در روند انتخابات صورت نگرفته است. در حال حاضر 1300 لیست حزبی و ائتلافی در تونس برای به دست آوردن 218 کرسی در پارلمان آتی با هم رقابت می‌کنند.

قائد السبسی پس از انداختن رای خود به صندوق ابراز امیدواری کرد که این انتخابات به ثبات و امنیت در تونس بینجامد.

براساس آمارهای هیات ناظر بر برگزاری انتخابات، تعداد رای دهندگانی که اسامی آن‌ها ثبت شده به 5 میلیون و 285 هزار و 136 تن می‌رسد که 359 هزار و 530 تن از آن‌ها در کشورهای دیگر حضور داشتند.

در همین راستا باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا انتخابات تونس را "دموکراتیک" دانست و گفت: انتخابات مرحله مهمی در انتقال روند سیاسی و تاریخی در تونس است.

وی بار دیگر پایبندی واشنگتن به حمایت از دموکراسی در تونس و مشارکت با دولت آتی را اعلام کرد. باراک اوباما همچنین به مردم تونس به خاطر مشارکت در انتخابات پارلمانی تبریک گفت.

هیات ناظران اتحادیه اروپا نیز از روند برگزاری انتخابات پارلمانی ابراز خرسندی و اعلام کرد: روند رای گیری در فضای بسیار خوبی صورت گرفته و نقض خاصی در این انتخابات صورت نگرفته است.

همچنین یاکوب والز، سفیر آمریکا در تونس برگزاری انتخابات را ستود و گفت که کشورش از این انتخابات حمایت می‌کند.

هچنین حزب النهضه و ندای تونس آمادگی خود را برای تشکیل دولت توافقی اعلام کردند.

هیات عالی ناظر بر انتخابات تونس امروز (دوشنبه) نتایج رسمی انتخابات پارلمانی را اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N556348

وبگردی