آفتاب
ملازهی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد

دورخیز چین برای حضوری فعال در افغانستان

دورخیز چین برای حضوری فعال در افغانستان

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت که اشرف غنی درصدد است با سفر به کشورهای قدرتمند و با نفوذ مشکلات اقتصادی و امنیتی افغانستان را به نوعی حل کند.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به سفر اشرف غنی احمد زی رییس جمهور جدید افغانستان به عربستان سعودی به بررسی سیاست خارجی دولت جدید افغانستان پرداخت و افزود: اشرف غنی به دنبال این است که تمام مسائلی را که زمینه‌ها را برای ادامه جنگ مصلحانه گروههایی مانند طالبان، شبکه حقانی و حکمت یار فراهم می سازد را پیگیری و شناسایی کنند و باتوجه به اینکه احتمال حمایت این گروهها از سوی منابع خارجی نیز مدنظر است که رییس جمهور جدید افغانستان تلاش می کند تا با سفر به کشورهای منطقه با حاکمان آنها وارد مذاکره شود و راه حلی سیاسی برای پایان دادن به اقدامات مصلحانه این گروه ها در افغانستان پیدا کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد گروه طالبان هم از نظر ایدئولوژیک تا حدی به عربستان سعودی نزدیک است هم از نظر مادی. اگر حتی دولت‌ها کمک نکنند، ثروتمندان عرب حوزه خلیج فارس به نوعی کمک‌های مالی خود را به گروه های مسلح در افغانستان می‌ رسانند و سفر اخیر اشرف غنی به عربستان که اولین سفر وی به عنوان رییس جمهور افغانستان محسوب می شد نیز در همین راستا صورت گرفت. حال باید دید آیا فضایی بین دو کشور ایجاد می شود که از آن طریق عربستان بتواند فشاری را متوجه طالبان کند تا پای میز مذاکره بنشینند و دست از جنگ طلبی بردارند یا خیر. به طور کلی این را می توان اولین هدف برای سفر رئیس جمهور جدید افغانستان به عربستان دانست.

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه اشرف غنی با سفر به عربستان به دنبال جذب سرمایه گذاران این کشور در افغانستان است، خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه امید است در آینده افغانستان به ثبات برسد کم و بیش این انتظار هم وجود دارد که سرمایه گذاری خارجی در این کشور سود آور شود. بخشی از انتظاراتی که اشرف غنی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی و امارات متحده دارد نیز این است که آنها با توجه به امکانات مالی زیادی که برای سرمایه گذاری خارجی در اختیار دارند، حاضر به سرمایه گذاری در حوزه های سود آور در افغانستان شوند.

وی با اشاره به سفر بعدی اشرف غنی که گفته می‌شود قرار است چین باشد افزود: چین در بخش های مهمی از اقتصاد افغانستان سرمایه گذاری کرده است. این دو کشور در بخش نفت نیز قراردادهایی در زمینه مس امضا کرده اند. و به طور کلی می توان گفت چین سرمایه گذاری های خوبی در حوزه معادن زیرزمینی مثل مس و ذخایر و نفت و گاز در افغانستان داشته است البته هندی ها هم تلاش هایی برای ورود سرمایه گذاری در این کشور داشته اند، ولی چین در این زمینه فعال تر عملکرده است.

ملازهی گفت: چینی ها انتخاب خود را کرده اند و می خواهند در زمینه اقتصادی در افغانستان فعال باشند و به مسائل سیاسی و نظامی افغانستان به آن معنا که غربی ها به آن توجه می‌کنند علاقه ای ندارند ولی نباید فراموش کرد که نگاه افغانستان به مسائل بیشتر جنبه امنیتی دارد زیرا بزرگترین مسئله آنها است و چون مشکل امنیتی خود را در ارتباط با گروه هایی می‌دانند که از پاکستان اقدام می‌کنند مانند طالبان و القاعده و شبکه حقانی. اعتقاد دارند ارتش این کشور آنها را به نوعی حمایت می‌کند و به دنبال برقراری رابطه باکشورهای قدرتمند هستند. چین هم مناسباتش با افغانستان بسیار نزدیک تر است تا پاکستان برای همین شریک مناسبی برای افغانستان محسوب می شود.

وی افزود: بنابراین نزدیکی مناسبات افغانستان و پاکستان باعث می‌شود تا افغان ها امیدوار باشند تا از عامل چین برای تشویق پاکستان برای تجدید نظر در سیاست های جهادی ارتش خود بهره برداری کرده و چینی ها را تشویق کنند تا دست از حمایت های گروههای معاند خود بردارند. نفش چین از این زاویه برای افغانستان مهم است.

وی خاطر نشان کرد : احتمالا اشرف غنی سفر به آمریکا هند،‌پاکستان و ایران را هم در برنامه کاری خود قرار داده است. دولت افغانستان تلاش می‌کند باهمه کشورها و قدرت های بزرگ بین‌المللی ارتباطاتشان را گسترش بدهد. همچنین با کشورهای منطقه ای تا آنجا که می تواند سیاست های مثبتی را در پیش ببرند.

این کارشناس مسائل افغانستان گفت: در سطح منطقه هند ، پاکستان، ایران و ترکیه بعد از عربستان سعودی در اولویت افغانستان هستند و پس از آن آمریکا و کشورهای اروپایی در اولویت های بعدی افغانستان برای گسترش روابط قرار دارند.

افغانستان خواهان ارتباط با همه کشورها است.

انتهای پیام

کد N556190

وبگردی