آفتاب

رییس‌جمهوری بوتسوانا برای بار دوم به قدرت رسید

رییس‌جمهوری بوتسوانا برای بار دوم به قدرت رسید

رییس‌جمهوری بوتسوانا، کشوری در جنوب قاره آفریقا به‌دنبال پیروزی حزبش در انتخابات سراسری این کشور توانست برای بار دوم به قدرت برسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یان خاما، رییس‌جمهوری بوتسوانا توانست در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور از بزرگترین چالشی که مخالفان دولت برایش ایجاد کرده بودند، عبور کند.

رییس دادگاه عالی بوتسوانا اعلام کرد: یان خاما مجدداً به مقام ریاست جمهوری بوتسوانا دست پیدا کرده است و حزب وی موسوم به حزب دموکراتیک بوتسوانا توانست طی انتخابات پارلمانی روز جمعه 34 کرسی از مجموع 57 کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد. با این حال شمارش آرا برای هفت کرسی دیگر پارلمان هنوز تمام نشده و مشخص نیست که آیا حزب حاکم بوتسوانا خواهد توانست پیروزی خود در انتخابات قبلی را با کسب 41 کرسی تکرار کند یا خیر؟

ائتلاف مخالفان دولت بوتسوانا به نام "چتر تغییر دموکراتیک" نیز توانست 14 کرسی پارلمان را به دست آورده و گروه مخالف دیگر یعنی حزب کنگره بوتسوانا دو کرسی به‌دست آورد.

قرار است یان خاما که پسر نخستین رییس‌جمهوری بوتسوانا پس از استقلال این کشور از انگلیس است روز دوشنبه مراسم تحلیف را به جای آورد.

انتخابات پارلمانی روز جمعه بوتسوانا چالش‌برانگیزترین انتخابات برای حزب حاکم این کشور بوده است. احزاب مخالف دولت توانستند در مناطق شهری پیروزی‌هایی را به دست آورند. اقبال مخالفان دولت پس از آن‌که در سال 2010 حزب مخالف دیگری به نام جنبش برای دموکراسی بوتسوانا تشکیل شد افزایش یافت. این حزب مخالف اکنون جذب ائتلاف "چتر تغییر دموکراتیک" شده است و توانسته کرسی‌هایی به‌دست آورد که سابق بر این متعلق به حزب حاکم بود.

انتهای پیام

کد N556140

وبگردی