آفتاب

لاوروف: هیچ همکاری اطلاعاتی با آمریکا درباره داعش نداریم

لاوروف: هیچ همکاری اطلاعاتی با آمریکا درباره داعش نداریم

وزیر امور خارجه روسیه هرگونه توافق درباره تبادل اطلاعاتی میان واشنگتن و مسکو درباره داعش را رد کرد اما گفت که روسیه در چارچوب یک گروه کاری جدید می‌تواند به همکاری علیه تروریسم بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان گفت‌وگو در برنامه وستی روز شنبه گفت: هیچ توافقی درباره تبادل اطلاعات در زمینه داعش در عراق و سوریه و همکاری با ائتلاف آمریکایی ضد داعش یا حتی اعزام مربی برای آموزش ارتش عراق صورت نگرفته است.

لاوروف تاکید کرد: علی رغم عقیده عمومی درباره اینکه فعالیت گروه‌ تماس روسیه - آمریکا در واکنش به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه متوقف شده باید اعلام کنم که علت توقف فعالیت این گروه افشای جاسوسی توسط ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق آژانس اطلاعات ملی آمریکا بود. توقف فعالیت گروه مذکور مدت‌ها پیش از اعمال تحریم‌ها و پس از وضعیت اسنودن و پناهندگی او صورت گرفت.

وی درباره دیدار و گفت‌وگویش با جان کری، همتای آمریکایی‌اش در پاریس گفت: من به او گفتم که روسیه آماده همکاری درباره مقابله با تروریسم است. ما فعالانه به کشورهای منطقه در زمینه ارتقای امور دفاعی‌شان کمک می‌کنیم. تسلیحات روسیه به عراق، سوریه و مصر ارسال می‌شوند.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: منشاء اقدامات شبه نظامی گرایانه داعش مطمئنا در نتیجه بهار عربی است که در سال 2011 در خاورمیانه آغاز شده است. داعش یک تهدید واقعی است. از زمان آغاز بهار عربی ما هشدار دادیم که افراط گرایی رشد می‌کند. تظاهرات اعتراضی گسترده در سال 2011 به زودی ملعبه‌ای برای افراط گرایان و تروریست‌هایی بدل شد که شرکای غربی ما آن‌ها را متحد خود می‌دانستند.

لاوروف همچنین گفت: سوئد در جریان یک هفته جستجو برای یافتن یک زیردریایی خارجی در آب‌های اطراف استکهلم، با روسیه تماسی نگرفت. اتهامات درباره اینکه این زیردریایی متعلق به روسیه بوده از رسانه‌های جمعی نشات می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌داند این زیردریایی متعلق به چه کشوری است، گفت که عقیده‌ای در این باره ندارد و ادامه داد: من تصاویر تلویزیون را دیدم و مطمئن نیستم که شی مذکور زیردریایی باشد بلکه بیشتر شبیه به یک شی معلق بر روی آب بود. ما اطلاعاتی دریافت کردیم مبنی بر اینکه یک زیردریایی هلندی پیش از عزیمت به سمت بندر استونی در منطقه حضور داشت.

انتهای پیام

کد N555849

وبگردی