آفتاب
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور :

دانش بشری می‌تواند تهدیدات را کاهش دهد

دانش بشری می‌تواند تهدیدات را کاهش دهد

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: دانش بشری می‌تواند تهدیدات را کاهش دهد؛ تکنولوژی، دکترین و استراتژی مولفه‌های بعدی پدافند غیر عامل است.

سردار سرتیپ دکتر جلالی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره‌ی معنای پدافند غیر عامل اظهار کرد: مقام معظم رهبری تعریفی از پدافند غیر عامل ارائه دادند که یک نوع ورود به حوزه بهداشت و درمان هم کرده‌اند. ایشان این پدافند غیر عامل را به مصونیت سازی بدن برای انسان تشبیه کردند. باید کاری کنیم تا مصونیت برای ما به وجود بیاید. همچنین مصونیت را نیز تعریف کردند. اگر دشمن تلاش کند اقدامی علیه ما ترتیب دهد و این اقدام بی اثر بشود یعنی ما مصونیت داریم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند این حالت باید در پیکره‌ی کشور و جامعه و دستگاههای اجرایی آن عملی شود. پیکر اجرایی را ما به زیر ساخت‌ها تشبیه می‌کنیم. این زیر ساخت‌ها انسانی و سایبری و سایر زیر ساختها را در بر می‌گیرد. دومین مولفه مد نظر پدافند غیر عامل جامعه و سرمایه انسانی است که جزو منافع و سرمایه هر کشوری به حساب می‌آید.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور همچنین دستگاههایی را حوزه‌ی سوم پدافند غیر عامل دانست و گفت: آسیب پذیری و پدافند و تهدید مثلثی است که ما با آن روبرو هستیم. تهدید جایی اثر می‌کند که آسیب پذیری وجود داشته باشد و در رأس مثلث قرار می‌گیرد در واقع تهدیدات به عنوان متغیر مستقل اثر می‌گذارد. اگر تهدید‌ها کاهش یابد آسیب پذیری ‌ هم به صفر می‌رسد. تهدیدات می‌تواند منشاء طبیعی داشته باشد و همچنین می‌تواند منشاء انسانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه دانش بشری می‌تواند تهدیدات را کاهش دهد گفت: تکنولوژی، دکترین و استراتژی مولفه‌های بعدی پدافند غیر عامل است. دکترین‌ها و استراتژی‌ می‌تواند تاثیر خود را از دست بدهد در این میان نقش اصلی را فناوری بازی می‌کند. می تواند هم فرصت باشد و هم تهدید. معمولا در جوامع پیبشرفته از آن به عنوان یک فرصت استفاده می‌شود زیرا که برای صاحبان فناوری، اشراف و قدرت و ثروت و اقتدار تولید می‌کند.

سردار جلالی با اشاره به سند چشم انداز کشور گفت: ما در سند چشم انداز مسیر کسب فناوری را طی می‌کنیم. چرا که هم فرصت و هم خدمت را برای ما تولید می کند. برخی از تهدید‌ها پویا و روزآمد و فناورانه هستند. لذا تسلط به آنها شناخت را مشکل می‌کند. در تعریف پدافند غیر عامل مفهومی سهل و ممتنع هم وجود دارد. سهل از آن رو که در ارتباط با زندگی ذاتی بشر است و ممتنع از آن رو که مستلزم شناخت است.

وی همچنین تصریح کرد:‌ در بیماری صرفا ما با یک مریضی روبرو نیستیم منشاء آن را پیدا می‌کنیم که یا تعهدات طبیعی بدون دخالت مستقیم انسان است و یا تروسیزم زیستی است که استفاده موجودات برای یک کشوری است . وقتی این تروسیزم از یک گروه وارد یک کشور می‌شود به جنگ در حوزه‌ی زیستی تبدیل شده است. مانند همین موضوع را در فضای سایبری هم داریم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ادامه داد: مراکز زیستی وجود دارد که مثل کشورهای مترقی می‌تواند سلاح زیستی را تعریف کند. آن چیزی که به آن جنگ زیستی می‌گوییم منشاء تهدیدات کشور است. عامل تهدید سلاح زیستی را بعضا سلاح و موشک نمی‌توان تصور کرد. در واقع یک نوع مهندسی ژنتیک است که بر روی موجودات زنده انجام می‌شود به شکلی که عوامل ژن را مهندسی کند و به سمت اهداف مورد نظر هدایت کند. شناخت این سلاح کار هر کسی نیست.

وی با تاکید بر تفاوت میان بیماری‌های زیستی ساخت بشر با بیماریهای طبیعی گفت: طبیعتا پاسخ به این حمله‌های سازماندهی شده با بیماری طبیعی متفاوت است در بیماری طبیعی روابط خصمانه وجود ندارد اما در جنگ زیستی دشمنی وجود دارد که هدفی گذاشته است و بر اساس آن هدفش آن بیماری را ایجاد کرده و تا نتیجه به دست نیاید دست بردار نیست.

سردار جلالی با انتقاد از کمبود آزمایشگاههای تخصصی گفت: یکی از نقاط ضعف ما این است که آزمایشگاههای تخصصی برای تشخیص نداریم. بزرگترین نقطه ضعف در این وضعیت دیر شناخته شدن بیماری ابولا بود. باید با ساماندهی مناسب قدرت تشخیص بیمایها را بالا ببریم.

وی با اشاره به شرایط متفاوت جنگ زیستی با جنگ‌های عاملی خاطر نشان کرد: در فضای جنگ زیستی ویژگی مثلا فاعل مجهول وجود دارد. ساماندهی دفاعی آن کشور می‌تواند تشخیص بدهد که احتمالا فاعل چه کسی بوده اما رسما هیچ کشوری اعلام نمی‌کند که از طرف آن بوده است. الان بحث دستکاری در ویروس ابولا مطرح شده اگر به این نتجه برسند که قطعا دستکای شده است دو گروه بیشتر نیستد که می‌توانند این کار ر ا بکنند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ادامه داد: دلیل این که کشورها دست به چنین کاری می‌زنند یا سیاسی است و یا خسارت زدن به منابع اقتصادی و زیستی است. گاهی هم متزلزل ساختن قدرت دفاعی آن کشور مد نظرشان است. ما باید پروژه‌های زیستی را از حوزه درمان خارج نکنیم و نگوییم که به ما ربطی ندارد.نظام درمان به وزارت بهداشت و درمان بازمی گردد و اگر توجیهی لازم باشد نباید در این مکان انجام شود. شناسایی عوامل و سناریو‌ها هم جزو برنامه‌های آنهاست که ما به این سناریوها می‌گوییم جنگ خاموش. لذا در کوتاه مدت و بلند مدت باید به این مسائل توجه شود.

وی حوزه زیستی را ضروری‌ترین حوزه‌ی جهانی خواند و گفت: انسان، دام، دارو و غذا و نباتات ، آب و محیط زیست حوزه‌های زیستی هستند که در یک نگاه متوجه می‌شویم که همه کره‌ی زمین را در بر گرفته است. تهدید زیستی اولین تهدید برای آمریکایی‌ها به حساب می‌آید. این که ما بتوانیم منابع ملی را درست رد این حوزه مصرف کنیم یکی از نکات راهبردی است. وزارت بهداشت باید بتواند ظرفیت‌های خارج از وزارتخانه را در جهت اهدافش استفاده کند.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته سند راهبردی پدافند زیستی در وزارت‌ خانه بهداشت ابلاغ شد و در ابتدای صدارت آقای هاشمی نیز تحویل ایشان گردید. در واقع نقشه‌ای راه مشخص است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور سامانه رصد و تشخیص باید تقویت شود آزمایشگاهها هم باید به صورت جدی سازماندهی شود. باید ظریفت‌های مناسبمان را ارتقاء دهیم و آنچا که کمبود داریم با برنامه‌ریزی جبران کنیم. همین که دو تهدید به همسایگی ما رسیده یعنی کرونا و ابولا نیازمند داشتن آزمایشگاههای سطح 2 و 5 است. با توجه به نگاه مثبت دولت تدبیر و امید در حوزه‌ی بهداشت و درمان امیدواریم این نقاط ضعف نیز برطرف شود.

وی با بیان این که مهمترین کار در این حوزه پرورش نظام آموزشی است گفت: باید کادر پزشکی نسبت به تهدید‌ها آموزش ببینند. کمبود آموزش نیاز اساسی و جدی ماست. پروتکل‌های آموزشی ما قدیمی و ضعیف هستند. در بسیاری از شهرهایی که مسائل هسته‌یی وجود دارد اورژانس رفع آلودگی و یا کادر مجرب و آموزش دیده نداریم. ارتقاء قدرت آموزش به صورت خوداتکا موضوع بعدی این است که باید به آن توجه کرد. ما باید به دنبال حرکت اصولی و آموزش به اتکای خود باشیم و اگر در جایی هم که خواستیم از دانش دیگران استفاده کنیم باید قدرت تولید دارو، واکسن و سرم و همچنین تجهیزات پزشکی دیگر را افزایش دهیم.

سردار جلالی با بیان طرح امنیتی در پدافند غیرعامل حوزه زیستی گفت: به پناهگاه‌هایی مجهز نیاز داریم نیروی انتظامی و وزارت خانه باید بتواند هماهنگی را انجام دهند اگر یک نفر از محیطی آلوده خارج شود بیماری را به جاهای دیگر انتقال می‌دهد. ما نیازمند نظام قرنطینه قوی هستیم . باید کادری آموزش دیده و آماده باشند.

وی در پایان گفت: اقدام و حرکت دوستان ما در وزارت‌خانه‌ی بهداشت امید بخش است. این وزارت‌خانه در دولت گذشته با بی‌مهری مواجه شد اما الان با رویکرد مثبت دولت در حوزه‌ی بهداشت و درمان امید داریم که بتوانیم نقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوت کنیم.

انتهای پیام

کد N555681

وبگردی