آفتاب
باقید یک فوریت؛

طرح بهینه سازی مصرف آب شرب تصویب شد

طرح بهینه سازی مصرف آب شرب تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با یک فوریت طرح بهینه سازی مصرف آب شرب موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در جلسه علنی امروز مجلس دو فوریت طرح بهینه سازی مصرف آب شرب مطرح بود که پس از رای گیری مورد موافقت مجلس قرار نگرفت و یک فوریت آن با 136 رای موافق ، 16 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در جلسه علنی به تصویب رسید.

طراحان این طرح اظهار داشتند که در حال حاضر تعداد زیادی از شهرهای بزرگ و کوچک کشور با بحران کمبود آب شرب مواجه هستند که دلایل آن کاهش نزولات جوی و برداشت بیش از منابع آب سطحی و زیر زمینی است و سرانه آب تجدید شونده در ایران از سال 1335 تا سال 1392 بیش از 500 درصد کاهش یافته است و همچنین مصرف سرانه مشترکین در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان بسیار بالا است.

حسن کامران به عنوان یکی از طراحان این طرح در سخنانی اظهار کرد: متاسفانه آب شرب آنگونه که باید و شاید بهینه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و اگر حتی شخصی از آب ناصحیح استفاده کرد قانونی وجود ندارد که بازدارنده باشد.

وی افزود: اگر این طرح به تصویب مجلس برسد قدم بزرگی خواهد بود تا بتوانیم نحوه مصرف آب شرب در کشور را قانونمند کنیم و به آن نظم دهیم.

محمد دهقانی نماینده مردم طرقبه در مخالف با دو فوریت این طرح اظهار کرد: بهتر بود دولت و مجلس با همکاری یکدیگر این طرح را ارائه می‌کردند زیرا بررسی آن هم وزارت‌خانه‌ها و هم کمیسیون‌های مجلس را درگیر می‌کند در حالی که هم اکنون طرحی راجع به آب روستایی در دستر کارکمیسیون کشاورزی قرار دارد.

وی افزود: بهتر بود این طرح به دولت ارائه می‌شد تا در قالب لایحه به مجلس بفرستند و با هماهنگی کار کارشناسی انجام شود.

محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان نیز در موافقت با دو فوریت این طرح اظهار کرد: رشد جمعیت افزایش رفاه در اثر توسعه و همچنین پایین بودن تعرفه‌های آب از جمله عوامل تشدید کننده کم آبی هستند و متوسط بارندگی در‌ آسیا 645 میلیمتر در سال و در ایران 214 میلیمتر در سال است.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان نیز که با عنوان مخالف دیگر صحبت می‌کرد گفت: تمام آبی که از بین می‌رود مربوط به بخش کشاورزی است و اگر می‌خواهیم چنین طرحی را تصویب کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که چالش اصلی مدیریت منابع آب با ضریب 95 درصد در بخش کشاورزی است.

وی افزود: البته در صورت تصویب دو فوریت همزمان خواهد بود با بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم.

محمدحسن آصفری به عنوان دیگر موافق این طرح گفت: اگر دو فوریت به تصویب برسد در جلسه روز سه شنبه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و این طرح یکی از نیازهای جدی کشور است.

وی افزود: مساله آب اکنون تبدیل به مساله‌ی امنیتی شده است و هر زمان که عقب افتاد مشکلاتی را به دنبال دارد لذا ضروری است که دولت در چگونگی استفاده نظارت کافی را داشته باشد.

انتهای پیام

کد N555568

وبگردی