آفتاب

وزیر اقتصاد اسرائیل: روابط واشنگتن-تل‌آویو در نقطه بحران است

وزیر اقتصاد اسرائیل: روابط واشنگتن-تل‌آویو در نقطه بحران است

پس از آنکه وزیر جنگ اسرائیل در جریان سفرش به آمریکا سیاست‌های این کشور در قبال خاورمیانه را مورد انتقاد قرار داد وزیر اقتصاد این رژیم هشدار داد که روابط میان تل آویو و واشنگتن در نقطه بحرانی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، مئیر لاپید، وزیر اقتصاد اسرائیل گفت: این یک بحران است که ما با آمریکا داریم و باید همانند یک بحران با آن روبه رو شویم، روابط با آمریکا ضرورت دارد و برای اسرائیل از اهمیت برخوردار است و ما باید هر آنچه را که لازم است انجام دهیم تا از این بحران خارج شویم.

یکی از مقام‌های آمریکا به اورشلیم پست گفت که مقام‌های آمریکایی موشه یعالون، وزیر جنگ اسرائیل را که هفته پیش از سفری پنج روزه به آمریکا رفته بود نپذیرفتند و با وی دیدار نکردند؛ اقدامی که به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

یعالون نتوانست در سفر خود به آمریکا با معاون رئیس جمهور و همچنین وزیر امور خارجه این کشور دیدار کند و درخواست دیدارش با این دو رد شد. این رد درخواست واکنش به اظهارنظرهای یعالون در یک مکالمه خصوصی در ژانویه سال جاری میلادی بود که در آن جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا را فردی "وسواسی" و "منجی پندار" خوانده بود؛ اظهارنظرهایی که در رسانه‌ها فاش شد.

یعالون در مصاحبه‌ای که بعدا صورت گرفت، گفت: رابطه‌ای شکست ناپذیر میان پنتاگون و نیروهای دفاعی اسرائیل وجود دارد.

وی همچنین اذعان داشت که مناقشاتی میان سیاستمداران دو طرف وجود دارد و گفت: با تمام این مناقشات آمریکا متحد استراتژیک اسرائیل است.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با کم اهمیت جلوه دادن مساله رد درخواست یعالون به این مساله اشاره کرد که وزیر جنگ اسرائیل با چاک هاگل، همتای آمریکایی‌اش دیدار کرده است.

همچنین وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که با بدترین واژه‌ها خطاب قرار گرفته و کاملا مشخص است که در حال حاضر با یعالون دیدار نکرد اما با مقام‌های اسرائیلی از نزدیک همکاری خواهد داشت.

لاپید روز شنبه به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد تا به بهبود روابط با آمریکا بپردازد و گفت: اسرائیل باید هر کاری را برای این هدف انجام دهد.

ایهود باراک، وزیر جنگ سابق اسرائیل نیز در مصاحبه‌ای با کانال یک گفت: آمریکا مهمترین متحد اسرائیل است ما نیازی به پذیرش دستورات یک کشور دیگر نداریم چون خودمان مستقل هستیم اما باید به یکپارچگی آمریکا احترام بگذاریم.

انتهای پیام

کد N555377

وبگردی