آفتاب

کارمندهاي شب کار غذاهای حاوي آهن زياد مصرف نکنند

کارمندهاي شب کار غذاهای حاوي آهن زياد مصرف نکنند

نتايج بررسي هاي جديد نشان مي دهد، مصرف غذاهاي غني از آهن توسط کارمندان شيفت شب عملکرد کبد آنها را مختل مي کند.

به گزارش روزنامه خراسان، ساعت بيولوژيک بدن، خواب، بيدار شدن و هضم غذا را طي ۲۴ ساعت تنظيم مي کند.

به گزارش سايت نيوزهلث، اين چرخه روند سوخت وساز سلول ها را فعال مي سازد و در نتيجه روي رهايي هورمون هاي کنترل کننده متابوليزم و عملکردهاي ديگر تأثير مي گذارد.

شب کاري چرخه طبيعي بدن را مختل مي کند و افراد شب کار با احتمال خطر ابتلا به ديابت نوع ۲، چاقي مفرط و سرطان روبه رو هستند. محققان اکنون دريافته اند که خوردن غذاهاي غني از آهن مي تواند ساعت فعاليت کبد را که با حفظ منظم ميزان قند در بدن مربوط است مختل کند. آهن به عنوان چرخ دنده در چرخه ساعت شبانه روزي عمل مي کند و به فعاليت بيش از حد کبد منجر مي شود و اين روند ميزان قند خون را کنترل مي کند و مانع بالا رفتن ميزان آن مي شود.

اين امر در صورتي که در چرخه ساعت طبيعي کبد اتفاق بيفتد، مفيد است، اما اگر هنگامي رخ دهد که اين ساعت از حالت طبيعي خود خارج شود، مي تواند به ميزان غيرطبيعي قند خون منجر شود.

در کارمندان شيفت شب، ساعت شبانه روزي کبد با ساعت شبانه مغز هماهنگ نيست و خوردن آهن مي تواند اين حالت را بدتر کند و به بيماري هايي چون چاقي مفرط، ديابت و سکته منجر شود. غذاهاي غني از آهن شامل، برگ هاي سبز پررنگ، نان يا غلات غني شده با آهن، برنج قهوه اي، حبوبات و لوبيا، مغز و تخمه، گوشت قرمز و سفيد، ماهي، تخم مرغ، ميوه خشک مانند زرد آلوي خشک، آلو و کشمش است.

کد N554977

وبگردی