آفتاب

کشته شدن خبرنگار میانماری در یک زندان نظامی این کشور

کشته شدن خبرنگار میانماری در یک زندان نظامی این کشور

رسانه‌های محلی گزارش دادند، یک خبرنگار در زندان نظامی میانمار به ضرب گلوله کشته شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "آیونگ کیاو نائینگ" 30 سپتامبر سال‌ جاری میلادی در حالی که درگیری‌های اخیر میلان ارتش و شورشیان "کارن" در نزدیکی مرز جنوب شرقی میانمار با تایلند را پوشش می‌داد، توسط نیروهای دولت دستگیر شد. وب‌سایت خبری "ایراوادی" گفت، این خبرنگار چهار روز پس از دستگیری‌اش کشته شد.

این وب‌سایت گزارشی از شورای حزبی میانمار را منتشر کرد که در آن گفته بود گزارشی را از سوی ارتش درباره مرگ این خبرنگار دریافت کرده است.

ارتش در این بیانیه مدعی شده که این خبرنگار تلاش کرده تا تفنگ یکی از نگهبانان را به چنگ بیاورد و پیش از کشته شدن به ضرب گلوله پا به فرار گذاشته بود.

اگر این مساله ثابت شود، فاحش‌ترین و شرم‌آورترین نقض آزادی مطبوعاتی از زمانی است که سانسور رسمی در سال 2012 میلادی پایان یافته است.

براساس گزارش‌های "کمیته حفاظت از خبرنگاران" از سال 1999 میلادی، سه خبرنگار دیگر نیز در میانمار کشته شده‌اند، یکی از آنها کنجی ناکائی، عکاس ژاپنی بود که در حال پوشش تظاهرات گسترده حامی دموکراسی در سال 2007 میلادی توسط یک سرباز از نزدیک به ضرب گلوله‌ای در ناحیه سر کشته شد.

وب‌سایت خبری ایراوادی نوشت، ممکن است یک یگان نظامی در شهر "کیانیک مایاو" واقع در استان "مون" آیونگ کیاو نائینگ را بازداشت کرده تا از وی درباره مکان شورشیان «ارتش خیرخواه دموکراتیک کارن» بازجویی کند.

براساس بیانیه‌ای که به شورای خبری ارسال شده، ارتش مدعی است که این خبرنگار یکی از فرماندهان ارتباطات برای جناح سیاسی شورشیان کارن است.

شورای خبری یک هیات نیمه مستقل است که در سال 2012 میلادی برای میانجی‌گری میان مطبوعات و دولت تاسیس شد.

این کشتار گزارش شده تازه‌ترین ضربه به اصلاحات مطبوعاتی در میانمار است که در سال 2010 میلادی تحت حکومت‌ای خودکامه نظامی آغاز به کار کرده و خبرنگاران بسیاری را زندانی و محدودیت‌های مطبوعاتی بسیاری را اعمال کرده است.

دولت تین سین، رئیس‌جمهوری میانمار در سال 2012 میلادی به عنوان بخشی از عضو عمومی برای زندانیان سیاسی، دست‌کم 12 خبرنگار را از زندان آزاد کرد. اما این دولت اواخر سال گذشته میلادی شروع به زندانی کرد بسیاری از خبرنگاران به خاطر پوشش دادن مسائل حساس کرد. در حال حاضر 10 خبرنگار زندانی در میانمار وجود دارد.

یکی از اعضای کمیته حفاظت از خبرنگاران گفت: برگ نائینگ نشان می‌دهد که ارتش هرگز اصلاحات مطبوعاتی تین سین را جدی نگرفته است. اگر ثابت شود که او در زندان نظامی کشته شده، تمامی خبرنگاران باید بهفمند که آنها نیز ممکن است به خاطر تهیه گزارش از مناطق درگیر کشته شوند.

این در حالی است که همسر این خبرنگار معتقد است شوهرش همچنان زنده است و از ارتش درخواست کرد تا وی را آزاد کند.

انتهای پیام

کد N554424

وبگردی